Hoeveel erfbelasting betaal je in België over woning?

Stel een echtpaar in Nederland heeft een tweede woning in België ter waarde van 550.000 euro. Stel de vrouw overlijdt. Hoeveel 'recht van overgang' moet dan in België betaald worden?

9 maanden geleden
fremar
9 maanden geleden
https://www.vlaanderen.be/algemeen-tarief-in-de-erfbelasting
ronron1212
9 maanden geleden
woning of geld blijft he zelfde
tinus1969
9 maanden geleden
De eerste is of er überhaupt wel erfbelasting betaald moet worden in Vlaanderen. Echtpaar woont immers in Nederland.
erotisi
9 maanden geleden
550.000 / 2 = 275.000 - 250.000 = 25.000 * 27% = 6.750 + (50.000 x 3% = 1.500 + 200.000 * 9% = 18000) = 26.250 = uitkomst volgens tarieven

Antwoorden (1)

In dit geval betaal je geen Belgische overdrachtsbelasting.
Volgens de Europese Erfrechtverordening is het toepasselijk erfrecht in beginsel het recht van de gewone verblijfplaats van de erflater op datum van zijn overlijden. Met deze gewone verblijfplaats wordt de laatste feitelijke woonplaats van de erflater bedoeld. Zijn domicilie is daarbij niet doorslaggevend. Indien de laatste gewone verblijfplaats in Nederland is gelegen, zal de volledige nalatenschap dus worden afgewikkeld volgens het Nederlandse erfrecht. Ook de tweede woning in België zal dan vererven overeenkomstig het Nederlands erfrecht.
SimonV
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
OK en hoeveel recht van overgang moet dan in België worden betaald?
SimonV
9 maanden geleden
Geen. De fiscale woonplaats is de gemeente waar de burger zijn belastingen aangeeft. Als de laatste fiscale woonplaats van de overledene in het Vlaamse Gewest ligt, dan is de Vlaamse erfbelasting van toepassing. Dat is hier niet het geval.
https://www.halen.be/erfbelasting-
erotisi
9 maanden geleden
In die bron staat:
'Als de overledene geen rijksinwoner van België is: moet er enkel aangifte worden gedaan van eventuele onroerende goederen in België,
en wordt deze goederen belast met het recht van overgang bij overlijden.
Het recht van overgang is een erfbelasting die verschuldigd is door de erfgenamen van niet-rijksinwoners.'
SimonV
9 maanden geleden
Dat klopt. Maar als Nederlander doe je normaliter aangifte in Nederland. Dat is je fiscale woonplaats. Als je ingeschreven bent in het Belgische Rijksregister, word je geacht een fiscaal inwoner van België te zijn. Alleen dan betaal je recht van overgang.
https://www.viw.be/nl/fiscale-woonplaats
erotisi
9 maanden geleden
Bedoel je dat degene die belasting moet betalen ook in België moet wonen?
SimonV
9 maanden geleden
Ja. Het Rijksregister is een centrale databank waarin de volgende groepen zijn geregistreerd:
• alle Belgen die in België verblijven;
• alle Belgen die in het buitenland verblijven en die zich hebben ingeschreven in de bevolkingsregisters die worden bijgehouden in de diplomatieke of consulaire posten in het buitenland;
• alle vreemdelingen die verblijven in België en die de toelating hebben om zich te vestigen of te verblijven in België;
• alle vreemdelingen (en hun familieleden) die verklaren 'vluchteling' te zijn of die vragen om als 'vluchteling' erkend te worden.
erotisi
9 maanden geleden
In je bron gaat het over inkomsten en niet over bezitten uit erfenis. Ik denk dat de woonplaats van verkrijger er niet toe doet igv erfbelasting.
SimonV
9 maanden geleden
Als de vrouw van een Nederlands echtpaar overlijdt, krijgen de erfgenamen van de Nederlandse belastingdienst een verzoek tot het doen aangifte erfbelasting. De Belgische belastingdienst staat hier buiten, omdat het om Nederlandse ingezetenen gaat.
erotisi
9 maanden geleden
In het wetboek der successierechten staat 'Artikel 18 (van toepassing vanaf 17.04.1936)
Het recht van overgang bij overlijden is, zonder aftrekking van lasten, verschuldigd op de algemeenheid der in
België gelegen onroerende goederen, die aan de overledene of aan de afwezige toebehoren.' Ik lees hier nergens dat de verkrijger ook in België moeten wonen.