wat is precies land inrichtings rente?

Volgens de bijsluiter is het een zakelijke last die is ingeschreven in de openbare registers van het kadaster.

Verder: de rente wordt geheven van degene die krachtens zakelijk recht het genot heeft van het desbetreffende kadastraal perceel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt vast landinrichtingsrente...   ;-)

Het beste antwoord

Volgens de landinrichtingswet zijn er vier vormen van landinrichting:
1) herinrichting
2) ruilverkaveling
3) aanpassingsinrichting
4) ruilverkaveling bij overeenkomst
Het gaat de vraag te buiten om hier uitgebreid op in te gaan.

De eerste drie zorgen voor herverkaveling van percelen. In een dergelijke herverkavelingsprocedure staat vervolgens een plan van toedeling (welk perceel gaat naar wie).

Na de toedelingen (en inschrijving in de officiële registers) komt de financiële afrekening. Landinrichting kost tijd en geld, vandaar dat ook schadevergoedingen aan de orde zijn. 65% van de kosten wordt overigens gedragen door de overheid, de rest is voor rekening van de eigenaren. Die kostenpost wordt verdeeld wie (volgens schatting) het meeste nut heeft van de ruilverkaveling.

Mensen hebben de keus om de kosten in één keer te betalen of te kiezen voor een andere financiering (de landinrichtsrente). Deze wordt als volgt berekend:
Annuïteit van 6% (oftewel: (kosten * 156%)/26 = jaarlast).

Dit wordt zo'n aantrekkelijke financiering gevonden dat onmiddellijke afkoop nauwelijks meer voorkomt.