Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil mijn koopwoning in de randstad verhuren om zelf samen te gaan wonen in een andere provincie. Raak ik dan mijn hypotheekrenteaftrek kwijt?

Ik wil alles correct doen dus ook netjes de ontvangen huur opgeven bij de belasting. Waar kan ik uitgebreide informatie hier over vinden? Dit heb ik nodig om een schappelijk huurbedrag te berekenen zodat ik mezelf in elk geval niet tekort doe. WOZ waarde 131.000 euro, hypotheekschuld 140.000 euro en de huur waar ik aan dacht is 650 euro per maand.
Met vriendelijke groeten,
Pauline

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
De bank moet wel akkoord gaan met dat jij het huis gaat verhuren. Lees je hypotheek akte daarop maar eens na.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is jammer dat Inekez1 haar antwoord heeft verwijderd. Bij de reacties c.q. correcties op het antwoord stond de informatie die u zoekt.

1. bij verhuur van uw woning gaat de woning naar Box 3. U heeft geen recht meer op hyotheekrenteaftrek. De verhuuropbrengsten zijn daarentegen vrij. Vergelijkt u het met de rente die u op een spaarrekening Box 3 ontvangt. De rente hoeft niet te worden opgegeven.

2. Als u verhuurt kan rekening gehouden worden met de grens voor huurtoeslag. Als de huur niet meer bedraagt dan maximaal € 710,68 kan de huurder huurtoeslag krijgen als hij aan de voorwaarden voldoet zoals inkomen. Bij een hogere huur valt de woning in de geliberaliseerde sector. Er is geen huurtoeslag mogelijk.

3. Bij verhuur is er al snel huurbescherming. Dat wil zeggen dat de waarde van de woning, afhankelijk van de hoogte huur, voor een mindere waarde mag worden opgegeven. Het percentage van de WOZ-waarde heet de leegwaarderatio.
Voorbeeld: WOZ-waarde woning € 150.000 U verhuurt voor € 7200 De huur is 7200 : 150.000 x 100 is 4,8% van de WOZ-waarde. Hierbij hoort een leegwaarderatio van 67% U hoeft als waarde van de woning maar 67% van de WOZ-waarde aan te houden voor uw belastingaangifte. Dat is € 100.500
Als de hypotheekschuld gelijk of groter is dan € 150.000 schiet u met deze lagere waarde waarschijnlijk weinig op.
(Lees meer...)
fisbel
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding