Kan ik bezwaar indienen tegen een verdeling van de erfenis als de aanslag erfbelasting is opgelegd en de bezwaartermijn verstreken is?

Het gaat erom dat er gebruik is gemaakt van verdelingspercentage maar dit had een afvullegaat moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Zijn je beide ouders overleden of alleen een?
ronron1212
7 jaar geleden
Het verdeel percentage heeft verder niets te maken mer afvullegaat dat heeft te maken met het verschuiven van de belasting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://notarismierlo.wordpress.com/2012/10/22/het-afvullegaat-geen-belasting-over-de-erfdelen-van-de-kinderen/

Antwoorden (1)

Toch lijkt me dat wel degelijk een verschil te zijn. Een afvullegaat moet bij testament zijn opgemaakt en zorgt er voor dat de langstlevende minder belasting moet betalen omdat de kinderen minder vordering hebben geerfd.

Wat nu als erfbelasting over verkeerd bedrag is gerekend? Goeie vraag.

Misschien dat je toch nog een verzoek in kunt dienen zodat misschien een ambtshalve correctie kan worden toegepast. Vraag het de inspecteur:

'Bent u het niet eens met een definitieve aanslag die u hebt ontvangen? Bijvoorbeeld omdat u de aanslag te hoog vindt? Of omdat u een aftrekpost niet (of niet volledig) hebt opgegeven? En bent u te laat met het maken van bezwaar? Dan kunt u ons schriftelijk vragen het bedrag van uw aanslag te verlagen. Dit heet een verzoek om ambtshalve vermindering.

Nadat wij uw verzoek om vermindering hebben ontvangen, beoordelen wij of het bedrag van de aanslag juist is. Is dit bedrag te hoog? Dan verlagen wij de aanslag.'

Dit betreft dan IB maar zou ook voor erfbelasting wel mogelijk zijn denk ik.

In deze bijlage staat hoe je dat doet:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/niet_eens_met_een_aanslag/hoe_maakt_u_bezwaar/verzoek_om_ambtshalve_vermindering/verzoek_om_ambtshalve_vermindering