Mijn pensioenfonds heeft 4 jaar lang ten onrechte loonhefffing ingehouden. Hoe kan ik deze terug krijgen?

Ik ben woonachtig in Thailand en heb vrijstelling van loonbelasting. Mijn pensioenfonds geeft toe dat zij een administratieve fout hebben gemaakt maar dat zij de ten onrechte betaalde loonheffing niet kunnen terug betalen.
Volgens hen moet ik deze terug vragen bij de belasting. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Belasting aangifte doen Maar waarom moet jij geen loonheffing betalen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
loonheffing is een voorschot op de inkomstenbelasting.
Als in Nederland geen inkomstenbelasting verschuldigd is, dan krijg je de loonheffing terug; loonheffing is geen eindheffing. Vraag me af hoe jet komt dat het pensioenfonds geen loonheffing heeft ingehouden en niet blijkt mee te werken om de daardoor aangerichte schade te beperken.

Antwoorden (1)

In het belastingverdrag dat Thailand met Nederland heeft afgesloten is volgens artikel 18 lid 1 een particulier pensioen (bedrijfspensioen) belast in het woonland. U als buitenlands belastingplichtige woont in Thailand. Thailand heeft het recht van belastingheffing. U kunt dit controleren in het overzicht van verdragssstaten IB niet-ingezetenen (niet-inwoners) Bladzijde 87 Zie de bron.

U kunt nog voor de voorgaande 5 jaren de ten onrechte ingehouden belasting terugvragen. (jaar 2011 t/m 2015) U vult het aangifteformulier voor buitenlands belastingplichtigen in. Steeds elk jaar apart downloaden Het aangifteformulier voor buitenlands belastingplichtigen is een soortgelijk formulier als het aangifteformulier dat in Nederland ingevuld moet worden. U kunt de programma's voor de verschillende jaren downloaden door te googelen op: aangifteprogramma ....(jaar) buitenlands belastingplichtigen downloaden.

De volgende vragen komen voorbij:
1.Woonde u n in Nederland: nee
2. Was u in ...(jaar) in dienst van de Nederlandse overheid: nee
3. Waar woonde u in het buitenland. Antwoord: Thailand. Periode: 01-01 t/m 31-12
4. Was u in in ….(jaar) in Nederland verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen: nee
5. Had u in ...(jaar) inkomsten uit Nederland of bezittingen in Nederland: JA.
7. Had u in ….. (jaar) een echtgenoot of huisgenoot die inkomsten in Nederland of bezittingen in Nederland had: nee
8. Kiest u voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige: nee
9. Had u in ….(jaar) inkomsten uit een onderneming in Nederland: nee
10. Bezat u in (....) 2015 een onroerende zaak in Nederland (geen eigen woning): nee

In het vervolgscherm geeft u het pensioen aan en de ingehouden belasting / loonheffing. Direct eronder wordt de vraag gesteld: deel van het inkomen dat niet in Nederland belast is. Hier vult u het inkomen / pensioen in.

De vervolgschermen hoeft u waarschijnlijk niet in te vullen. In het overzicht is te lezen: terug te krijgen € ….. De ten onrechte ingehouden belasting krijgt u terug. Dit vanwege de vrijstelling inkomen die op het pensioen uit Nederland wordt gegeven.
Zo vult u voor elk jaar de gegevens in. Hetgeen in een leuke belastingteruggave moet resulteren.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, plus rente