Succesierecht, word de gezamenlijk waarde bij elkaar opgeteld? Zijn er vrijstellingen als je kind bent van de erfgenaam?

Word bij het erven de waarde van de roerende en onroerende goederen + het daadwerkelijk girale geld bij elkaar opgeteld en is dat dan gezamenlijk de belastinggrondslag voor het succesierecht? Hoe word bijvoorbeeld de waarde van de roerende goederen dan bepaald? En als je kind bent van de erfgenaam zijn er dan vrijstellingen van kracht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

In 2010 is alles verandert i.v.m. erfrecht
kijk even op de site van de belastingdienst
daar staat een brochure over erfrecht misschien kun je daar al iets uithalen
en anders even de belasting dienst bellen met je vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je aanname klopt: de grondslag voor successierecht is de optelling van alle eigendommen (incl. roerende goederen).
De waarde van de roerende goederen moet dan marktpconform worden opgevoerd. Oftewel wat de gek ervoor geeft. Oftewel zo laag mogelijk inzetten maar niet zo onwerkelijk laag dat de belasting vragen gaat stellen.
Bij overlijden van mijn vader hebben we de inboedel voor een paar duizend euro opgevoerd.
14 jaar geleden
Geen vrijstelling wel zit als kind in de meest gunstige belastingschaal. Idd wordt alles bij elkaar opgeteld en krijgt de langstlevend echtgeno(o)t(e) de helft plus een kindsdeel. Maar daar kun je geen aanspraak op maken zolang langstlevende nog leeft. (met een aantal uitzonderingen), wel kun je al worden aangeslagen voor jou deel, dus in het meest vervelende geval betaal jij de belasting op de erfenis, en krijg je vervolgens niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn inderdaad alle eigendommen minus de schulden. Als er bijvoorbeeld geen begrafenisverzekering is dan mag je met deze kosten de grondslag voor de succesierechten verlagen. En er is inderdaad een vrijstelling voor kinderen. De waarde van roerende goederen wordt doorgaans op nul gesteld als er slechts sprake is van een boedel. Als er natuurlijk dure schilderijen e.d. zijn dan is het een ander verhaal.