Als je samen met je vader woont valt dat dan ook als fiscale partnerschap ?

In het belasting aangifte programma moet je Ja of Nee invullen

''Kies nee als u samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder en 1 van u geboren was in 1983''

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee
fisbel
9 jaar geleden
@ItisleClerc:
Uw reactie is duidelijk: Nee.
Het antwoord op de gestelde vraag kan echter niet gegeven worden omdat het jaartal 1983 niet kan kloppen. De vragensteller zal eerst aanvullende informatie moeten geven. Zie mijn reactie op het antwoord van Lies12 hier
fisbel
9 jaar geleden
@notime: U schrijft:
‘‘Kies nee als u samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder en 1 van u geboren was in 1983’‘ Zoals u het stelt is het nergens in een belastingprogramma te lezen. M.a.w. er kan geen antwoord op uw vraag worden gegeven.
U zult uw vraag moeten herformuleren. En indien mogelijk ook wat aanvullende informatie geven.

Antwoorden (2)

Dat is mogelijk. Als het kind ouder is dan 27 kan deze fiscaal partner zijn van de ouder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk komt het heel weinig voor. Je zou fiscaal partner kunnen zijn van één van je ouders wanneer je beiden 27 jaar of ouder bent. Maar dat ben je alleen als je samen eigenaar bent van de woning of wanneer je bij een pensioenfonds staat aangemeld als pensioenpartners - als dat laatste al mogelijk is. Van de andere voorwaarden (er is een notarieel samenlevingscontract, je hebt samen een kind of één van beiden heeft het kind van de ander erkend) zal namelijk geen sprake zijn wanneer het gaat om een ouder en kind.

Eén en ander staat hier nog eens uitgelegd:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven

Je kunt wel elkaars toeslagpartner zijn. Daarvoor gelden dezelfde voorwaarden, maar daarnaast ben je ook toeslagpartners van elkaar als je met een ouder of kind in één huis woont en je bent beiden 27 jaar of ouder:
http://www-t.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Lies12:
Uw antwoord is op punten onjuist. In de link die u meegeeft is het volgende te lezen t.a.v. fiscaal partnerschap:
U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op!
Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was. ---------------------------------------------------
U had dus even verder moeten lezen. Je begint met de eerst vermelde voorwaarde voor fiscaal partnerschap: U bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. Antwoord: Nee. Zo werk je stuk voor stuk alle voorwaarden af. Als ALLE antwoorden nee zijn dan is er geen fiscaal partnerschap. Maar als 1 van de antwoorden onderweg of het laatste antwoord JA is is er wel fiscaal partnerschap. Zo zijn bijvoorbeeld een vader (grootvader) + inwonend kind (zoon) + kleinkind fiscaal partners als de zoon 27 jaar of ouder is en inwoont met zijn minderjarig kind. Dus ook zonder gezamenlijke woning, samenlevingscontract e.d. Ook het gestelde onder toeslagpartnerschap is niet juist.
Sinds 2013 zijn fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap GEHEEL aan elkaar gelijk gesteld (uitzondering: buitenlands aangifteplichtig en kiezend voor binnenlandse belastingplicht) Vragensteller heb ik verzocht zijn vraag aan te vullen. Op de gegeven informatie kan niet met ja of nee geantwoord worden. N.B: als de vraag betrekking heeft op de jaren 2009 of 2010 kan er een ander antwoord uitkomen, als wanneer de vraag betrekking heeft op de jaren 2011 en 2012 (wijziging voorwaarden fiscaal partnerschap) En voor de jaren 2013 en 2014 kan het antwoord weer anders zijn.(aanvulling fiscaal partnerschap) Voor toeslagpartnerschap geldt een soortgelijk verhaal. Van belang is WELK jaar de vragensteller bedoelt.
Sorry voor deze uitvoerige reactie, maar fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap is ook geen eenvoudige kost.