Aan wie en wat moet mijn partner betalen als ik mijn huis (hypotheek vrij) aan hem wil overdoen?

Het huis staat op mijn naam en is hypotheek vrij. Er zijn dus totaal geen extra kosten van beide kanten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Notariskosten. Maar vraag deze eerst goed advies, want zitten haken en ogen aan.
ronron1212
9 jaar geleden
Als jij je huis verkoopt en er zit geen hypotheek meer op dan wordt er aan jou betaald.
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe zo je partner echtgenoot?

Antwoorden (1)

Laten we de vraag lezen zoals het er staat. U heeft een eigen woning voor 100% in eigendom en u wilt de woning op naam zetten van uw partner. Als deze uw echtgenoot is met wie u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, kan er overdracht plaatsvinden zonder dat er schenkbelasting hoeft te worden betaald. U bent dan alleen kosten voor de overdracht aan de notaris verschuldigd.

Als u niet gehuwd bent in gemeenschap van goederen maar wel als partners kwalificeert voor de schenkbelasting moet er schenkbelasting worden betaald: 10% over de eerste € 117.214 en 20% over het meerdere. In de links zoals opgenomen in de bron kunt u zien of u als partners voor de schenkbelasting kwalificeert.

Als u niet als partners voor de schenkbelasting kwalificeert bijvoorbeeld omdat u te weinig jaren samenwoont is 30% c.q. 40% schenkbelasting verschuldigd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om de waarde voor de schenkbelasting te bepalen moet er mogelijk een taxatie plaatsvinden. Hiervoor zult u ook kosten moeten maken.
fisbel
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Aanvulling:
Er vanuit gaande dat geen gemeenschap van goederen aan de orde is:
* Mogelijk betaalt de partner een deel. Dan is de gift het verschil tov de marktwaarde (taxatie).
* Als jullie het dit jaar nog rond krijgen heb je de eerste ton belastingvrij.
* De schenkbelasting moet worden betaald door de ontvanger. Als gever kun je die natuurlijk ook voor je rekening nemen maar dat bedrag wordt dan ook nog gezien als schenking, zodat er nog wat meer belasting betaald moet worden.
* Als de partner een hypotheek moet nemen voor de betaling dan komen de daaraan verbonden kosten er nog bij (advies, inschrijving, evt verplichte inkomensverzekering, etc).