Hoe weet ik of ik btw moet afdragen voor mijn freelance opdrachten?

Ik ga freelance werk doen, op de site van de belastingdienst kan ik niet duidelijk vinden wanneer ik btw moet afdragen en wanneer ik me zou moeten registreren bij de KvK. Het gaat om het begeleiden van een speciale leerling in het regulier onderwijs. Ik wil ook graag weten of ik vrijgesteld kan worden van btw omdat onder 'zorg' valt. Verder wil ik weten met welke kosten/belastingen ik rekening moet houden als ik mijn uurtarief bepaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

in principe dient je altijd btw aan te rekenen als je een zelfstandige activiteit uitoefent (behoudens enkele uitzonderingen zoals export). In België is er een uitzondering op het aanrekenen van btw voor wie een lage omzet heeft. Ik stel voor dat je jezelf even informeert bij een boekhouder of de kamer van koophandel.