geen loon, toch belasting terug, hoe zit deze situatie in elkaar?

Mijn fiscale partner heeft in 2013 niets verdiend. Ik heb wel inkomsten uit loondienst. Omdat ik een opleiding heb gevolgd kan ik deze als aftrekpost opgeven.
Wanneer ik mijn aangifte invul (aangifte voor twee personen tegelijk) worden deze aftrekposten gedeeltelijk bij mijn fiscale partner ingedeeld waardoor deze een aanzienlijk deel daarvan 'terugkrijgt', terwijl er door deze persoon dus geen belasting is afgedragen in 2013. Ik vraag me af hoe dat kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Hebt u het over aftrek specifieke zorgkosten? En hoezo - wordt de aftrekpost bij uw fiscale partner ingedeeld? Welke aftrekpost zou dat moeten zijn? Normaal is dat aftrekposten zo verdeeld kunnen worden dat de aftrek optimaal is. Dat zou dan op uw inkomen (het hoogste) moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens voor de duidelijkheid in de proefaangifte niets af te trekken en bekijk dan wat de uitkomst is. Waarschijnlijk krijgt je partner dan de algemene heffingskorting (aanrechtsubsidie) terug.
fisbel
10 jaar geleden
Als uw partner de algemene heffingskorting al heeft uitgekeerd gekregen (12 maandelijkse termijnen) staat deze uitbetaling in de vooringevulde aangifte vermeld onder : te verrekenen bedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad de 'aanrechtsubsidie'.
De kosten voor mijn opleiding worden hierdoor niet volledig afgetrokken omdat het totaal aan betaalde inkomstenbelasting dan wordt overschreden. Toevallig is deze aanrechtsubsidie even hoog als het bedrag dat ik uiteindelijk terug krijg voor mijn school, waardoor ik het idee kreeg dat er iets fifty-fifty werd gedaan. Het is mij zo duidelijk.
dank u.
fisbel
10 jaar geleden
k vraag me af of het u helemaal helder is. U formuleert uw conclusie in elk geval fout. De kosten van de studie worden wel volledig van uw inkomen afgetrokken. Maar kunnen door het totaal aan heffingskortingen niet volledig worden benut. De studiekostenaftrek vermindert uw inkomen. Maar als dit inkomen betrekkelijk gering is zal de (hoge) studiekostenaftrek mogelijk niet volledig kunnen worden verzilverd. Voor beeld:
Uw inkomen is € 12000. Er is over dit inkomen voldoende belasting verschuldigd voor de uitbetaling van de heffingskorting aan partner. Maar als de studiekostenaftrek bijvoorbeeld € 4000 is het belastbaar inkomen van € 8000 onvoldoende voor volledige verzilvering van de studiekostenaftrek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel, klopt, ik zie nu dat het zo werkt.

Antwoorden (1)

De loonheffingskorting is een vorm van belastingvrijstelling die persoonsgebonden is.
Als iemand us geen inkomstengeniet kan hij/zij geen voordeel krijgen van deze vrijdom. Daarom is de mogelijkheid geschapen om in voorkomende gevallen een voorlopige teruggave aan te vragen vanwege het feit dat men anders geen voordeel zou hebben van die vrijstelling. Het mag natuurlijk niet zo zijn dan de belastingvrije som als het ware aan een partner is overgedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
U moet het anders formuleren.
Belastingvrije som is een achterhaalde term uit de vorige eeuw.
U bedoelt de heffingskorting. De heffingskorting (€ 2001 in 2013) kan geheel of gedeeltelijk worden uitbetaald aan de niet of weinig verdiendende partner. Hierbij moet worden opgemerkt dat de partner geboren na 1971 gekort wordt op deze uitbetaling (in 2014 is dat 40%) Er moet wel voldoende belasting zijn betaald door de verdienende partner voor uitbetaling van de heffingskorting.
Voorbeeld: betaalde belasting is € 1000. Er kan niet meer dan € 1000 aan de niet of weinig verdienende partner worden uitbetaald. Uw laatste zin is onzin:
Het mag natuurlijk niet zo zijn dan de belastingvrije som als het ware aan een partner is overgedragen. (.........???)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gerardkl: Loonheffingskorting is korting op de belasting op loon, meer specifiek de arbeidskorting.
Algemene heffingskorting is iets anders en, zoals het woord zegt, een korting op de belasting voor eenieder. Een voorlopige teruggave van een vrijstelling bestaat per definitie niet.
Met uw antwoord op de onduidelijke vraag wordt de kwestie voor de vraagsteller niet duidelijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van 'Gerardkl' schepte inderdaad enige verwarring. Inmiddels is mij helemaal duidelijk en is mijn vraag beantwoord.