Telt het vermogen van een inwonend kind mee als je in de bijstand zit?

Hij is 22 en gaat volgend jaar weer studeren.
Naast zijn spaarrekening heeft hij geen inkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het spaargeld van een meerderjarig kind zou met de aanscherping van de WWB in 2012 meegeteld gaan worden. Er was sprake van een huishoudinkomenstoets. Dat is allemaal niet doorgegaan.

De huishoudinkomenstoets wordt in 2015 vervangen door de huishouduitkeringstoets. Deze huishoudinkomenstoets houdt in dat er bij de hoogte van de bijstand rekening wordt gehouden met het aantal bijstandsuitkeringen in een huishouden. Anders dan in de huishoudinkomenstoets, loont het bij de huishouduitkeringstoets om te gaan werken, omdat het loon niet verrekend wordt met de uitkeringen in het huishouden. Ook vermogen (spaargeld) van een meerderjarig kind telt vooralsnog niet mee voor de hoogte van de WWB.
fisbel
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Vermogen van een minderjarig kind dus wel.
fisbel
10 jaar geleden
Vermogen (spaargeld) van een minderjarig kind wordt altijd de ouders toegerekend. Ook als het vaststaat in een spaarplan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het verhelderende antwoord!
De informatie in de bijgevoegde link is ook zeer herkenbaar.