Is de rente van een restschuld aftrekbaar als de woning verhuurd werd voor verkoop?

Mijn vriendin verhuurt haar flat sinds we samenwonen omdat deze niet verkocht wordt. Na enkele negatieve ervaringen wil ze van de woning af. Volgens de site van de belastingdienst geldt de regeling voor renteaftrek van een lening om de restschuld te financieren alleen voor woningen die een hoofdverblijf zijn. Bij de tijdelijke regelingen m.b.t. verhuur van wonigen vanwege de crisis wordt echter ook anders omgegaan met het criterium 'hoofdverblijf'. Is dit in haar situatie ook van toepassing? M.a.w. mag zij de rente van een lening om de restschuld te financieren aftrekken als de woning tot de verkoop verhuurd wordt? En indien dit niet het geval is: is het een optie dat zij tijdelijk weer intrekt in haar flat zodat het alsnog (tijdelijk) haar hoofdverblijf is? Hierbij is van belang dat wij samen een huis hebben gekocht en fiscale partners zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor jullie reactie. Volgens mij is dit van toepassing op de renteaftrek van de hypotheek zelf. Ik bedoelde echter dat er nu een tijdelijke regeling is waarbij je de rente op de lening om de restschuld te financieren mag aftrekken. Hierbij wordt ook het hoofdverblijf criterium genoemd, maar zoals uit jullie reacties al blijkt is die term lastig met de huidige regelingen voor twee woningen. Bedoeling is dus dat mijn vriendin de flat verkoopt met verlies, een lening afsluit om dit verlies te dekken en de vraag is of de rente op deze lening ook afgetrokken mag worden ook al werd de woning voor verkoop verhuurd.

Antwoorden (2)

Je hoofdverblijf, dus eigen woning, valt in box 1. De rente die je betaalt voor je hypotheek voor je eerste woning is alleen aftrekbaar. Op het moment dat je een ander woning hebt wat is aangemerkt als je hoofdverblijf, dan komt de vorige woning, indien je dit nog steeds in je bezit hebt, aangemerkt als een tweede woning. De tweede woning valt in box 3.

Indien jullie gehuwd zijn, dan maakt het voor de belastingdienst niet zoveel uit waar jullie wonen, want jullie goederen worden als één geheel aangemerkt. De belastingdienst gebruikt de GBA(Gemeente Basis Administratie) om te bepalen waar jullie wonen en wat jullie hoofdverblijf is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie mogen de flat weer in box 1 zetten op het moment dat de flat weer leeg staat. Mits het minder dan 3 jaar geleden is, dat je vriendin is verhuist uit de flat. Zie de link voor de exacte voorwaarden.

Werd de flat voor 1 januari 2010 al verhuurd, dan heb je mogelijk (ook) te maken met een andere regeling (Overgangsregeling tijdelijke verhuur).

Toegevoegd na 5 minuten:
Met terug verhuizen raakt je vriendin de rente aftrek voor het huis waar jullie nu wonen kwijt. Zij mag wel een onderhuurder hebben. Maar de aftrek geld niet als de flat verhuurd is en zij er niet ingeschreven staat op de flat bij de Gemeentelijke basis administratie.