Hoeveel belasting betaal je ongeveer als je Freelance werkt ervan uit gegaan dat je 1000 euro BRUTO per maand verdiend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Aan belastingen en heffingen betaal je ongeveer een derde van het verdiende brutobedrag. Dat is een deugdelijke schatting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 12000 bruto per KALENDERjaar hebt gekregen (het gaat dus niet per maand) is ongeveer de eerste 5700 vrij van belastingen. Over de rest betaal je ongeveer 38% dus dan is: 12000-5700=6300 x 0,38 = ongeveer 2400 euro.

Als je dus vanaf nu pas begint met werken heb je maar 4 of 5 maanden die 1000 euro bruto en als je geen andere baan hebt gehad kom je niet over die 5700 heen en betaal je daar geen belasting meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Pelle:
je vergeet in het kostenplaatje de ZVW-premie. (zorgverzekeringswet)
Bij freelance werkzaamheden bedraagt die 5,65% over de inkomsten.
Hiervoor komt een aparteaanslag.