Is mijn vrouw die buiten europa woont en ook geen nederlandse papieren heeft wel mijn toeslag/fiscaal partner?

Ze woont in Canada wat buiten de europeze unie valt, heeft geen sofinummer, geen nederlandse nationaliteit, geen inkomsten vanuit nederland. Word ze wel als mijn fiscaal/toeslag partner gezien en moet ik haar inkomen doorgeven bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Neen, je moet samenleven/wonen en in Nederland ingeschreven staan als legaal verblijvende persoon om fiscaal partner te kunnen zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het klinkt raar maar als Nederlands ingezetene bestaat ze niet.
Pas wanneer ze hiet op wettige basis gaat wonen (en werken) is ze pas als fiscaal partner op te voeren.
Ze is dus ook in deze situatie niet belastingplichtig in Nederland (dat zal ze- neem ik aan - wel in Canada zijn).
Ze bouwt dus ook GEEN (pensioen)rechten op en zal later bij de aow afgerekend worden op het aantal jaren dat ze hier ingezetene is.
Mocht u van haar geld ontvangen dan is dat echter wel inkomsten-belasting -plichtig of valt haar bijdrage als schenking onder het schenkingrecht(plicht).

Pas dus op dat u een toekomstig samenleven niet onmogelijk maakt.
Een huwelijk welke niet onder de Nederlandse wet gesloten is, geeft (mogelijk) geen enkel recht IN Nederland.
Dat sluit niet uit dat u zelf wel onderhoudsplicht zou kunnen hebben
tov. uw vrouw volgens (bv.) Canadese wetgeving.

Kijk uit dat u niet in een "vlees noch vis" situatie belandt.
Ik zou u aanraden haar met alle verplichtingen naar Nedereland te halen of naar Canada te emigreren, mocht u de toekomst gezamenlijk door willen brengen.

In het laatste geval kunt u de pensioen en AOW rechten laten afkopen (de Dollarkoers is gunstig).

Een vriendd van mij had in een min of meer vergelijkbare zaak de dingen NIET op orde en hij woont nu in du USA, is overgegaan toen de Euro nog 70 Dollarcent deed.
Aldaar heeft hij het inburgeringstraject doorlopen, nu is alles op orde maar zijn geld is op, OOK zijn pensiien en oudedagvoorziening....