wat voor gevolgen heeft het als mijn vrouw en ik gaan scheiden, maar toch nog in een huis blijven wonen tot zij een huurwoning aangeboden krijgt?

bijvoorbeeld voor de belastingen en toeslagen.Wij hebben een huurhuis 2 kinderen werken allebij, ik 40 uur mijn vrouw 16 uur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Gehuwden en geregistreerde partners zijn automatisch elkaars fiscale partner. Sinds 1 januari 2011 eindigt dit fiscale partnerschap niet meer vanzelf als men duurzaam gescheiden leeft.
Als een echtpaar niet meer als fiscale partners wil worden aangemerkt, dan mag dit echtpaar niet meer op hetzelfde woonadres staan ingeschreven én moet een verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed zijn ingediend.
Zie verder bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U blijft fiscaal partners van elkaar zolang u samenwoont. Ook als de scheiding al is aangevraagd.
Voor de toeslagen bent u toeslagpartners tot het tijdstip van uitschrijving uit GBA en het betrekken van de huurwoning.

Wat betreft de kortingen wordt het anders als uw vrouw de huurwoning gaat betrekken. Als de kinderen meegaan krijgt zij de alleenstaande ouderkorting als zij langer dan een half jaar alleenstaand is (in kalenderjaar) Hetzelfde geldt voor u als 1 of 2 kinderen bij u zouden wonen.

Toegevoegd na 6 uur:
In dit soort situaties wordt nogal eens gekozen voor co-ouderschap waarbij de kinderen wisselend bij de ouders verblijven en de kinderen op verschillend adres staan ingeschreven. Het belastingtechnische voordeel betreft dan de alleenstaande ouderkorting die voor beide kan gelden.
Bij co-ouderschap kan de iack (inkomensafhankelijke combinatiekorting) voor beide partners van toepassing zijn. Zie verder ook mijn antwoord van 1 maand geleden: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/gaan-scheiden-co-ouderschap-ieder.373255

Toeslagen: de toeslag verandert van toeslagpartnerschap in toeslag voor alleenstaande op het moment van inschrijving op een ander woonadres. Het JAARinkomen van de alleenstaande is bepalend voor de toeslag alleenstaande. Het aanvragen van de toeslag gebeurt niet automatisch! De toeslagpartner moet zelf de toeslag voor zover van toepassing aanvragen. De aanvrager van de gezamenlijke toeslag moet de toeslag wijzigen: de partner van de toeslag afhalen c.q. de toeslag stopzetten als het individuele inkomen te hoog is voor het recht op de toeslag.
fisbel
11 jaar geleden
zolang je samenwoont blijf je van elkaar fiscaalpartners. Voor de belasting zal dus een scheiding geen verschil geven als je nog wel samenwoont.Voor meer informatie kan je ook terrecht bij de site van de belastingdienst.