ik heb al een half jaar geen aanslag voor motorrijtuigenbelasting gekregen, terwijl die volgens mij wel op mijn auto zit. achteraan gaan of afwachten?

ik vraag mij af of ik een meldplicht heb of dt ik gewoon kan wachten tot een aanslag? Immers staat op elke overheidsite dat je voor motorrijtuigenbelasting niets hoeft te doen. Die wordt automatisch bepaald en doorgegeven aan de hand van de tenaamstelling.

Of ik moet in een bepaalde zuinigheidscategorievallen waar ik zelf niets van weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Je kunt nagaan in welke categorie je auto valt op de site van het RWD (link 1). Met die gegevens kun je bij de belastingdienst (link 2) uitrekenen hoeveel je zou moeten betalen.

Het is verstandig om er wel achter aan te gaan, voor hetzelfde geld wordt het naar het verkeerde adres gestuurd. En niet betalen betekend boetes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het niet per post ontvangen hebben van een belastingaanslag geldt niet als reden om hem niet te betalen. Wellicht kun je op basis van het niet-ontvangen uitstel aanvragen maar áls je hem moet betalen moet je dat uiteindelijk toch wel, misschien zelfs met verhoogde kosten wegens de vertraging.

Dus het lijkt me de moeite waard om even uit te zoeken of je hem moet betalen, en zo niet, waarom niet. Dan heb je zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval uitzoeken.

Eerst voor de zekerheid controleren of de auto op je eigen naam staat? (Op een van de kentekenbewijzen staat je naam, evenals het kenteken van je auto.)

De adresgegevens voor de aanslagen haalt de Belastingdienst uit de GBA (gemeentelijke basisadministratie). Geen verhuizing'vergeten' door te geven?

Als je een aanslag motorrijtuigenbelasting niet betaalt terwijl dat wel zou moeten, kan de Belastingdienst op jouw naam een aantekeningen laten zetten in het kentekenregister van de RDW. Daardoor kun je geen nieuwe motorrijtuigen meer op je naam laten zetten totdat alle aanslagen betaald zijn. Dan laat de belastingdienst pas de aantekening opheffen, na schriftelijk verzoek.
Uiteraard brengt niet, niet volledig of te laat betalen ook allerlei kosten met zich mee.

Tip:
Mocht blijken dat je auto 'motorrijtuigenbelastingplichtig' is, geef dan een machtiging voor automatische incasso af aan de Belastingdienst voor deze belasting. Dat werkt zeer goed.
Computoon