Is je loon voor loonheffing hetzelfde als je toetsingsinkomen ?

Dit jaar voor het eerst mijn belastingaangiftes over 2010 en 2011 zelf ingevuld en heb denk ik een fout gemaakt...
Bij loon e.d heb ik mijn loon voor loonheffing ingevuld van mijn jaaropgaaf.
Nu blijkt dus dat ik alle toeslagen van die jaren moet gaan terug betalen omdat ze dat dus als mijn toetsingsinkomen zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Nee, het 'loon voor loonheffing' is meestal niet hetzelfde als het toetsingsinkomen. Het zou alleen hetzelfde zijn als je (bijv.) geen eigen huis zou hebben, geen voordeel uit sparen en beleggen, geen aftrekposten e.d., kortom: als je niets zou hebben van de dingen die je bij je aangifte inkomstenbelasting moet invullen.

De meeste mensen hebben die wel. Ze hebben een eigen woning (leidt in principe tot een bijtelling), hypotheekrente (leidt in principe tot een aftrek), een betaalde premie voor een lijfrente (idem), spaargeld (leidt in principe tot een bijtelling), een partner met inkomen (idem). Op een gegeven moment kom je zo aan het 'verzamelinkomen', zoals dit in de aangifte inkomstenbelasting staat.

Als dat verzamelinkomen van jaar X bekend (uit de aanslag Inkomstenbelasting) is en je hebt een schatting gemaakt waarmee dat verzamelinkomen stijgt in jaar X + 1 (bijv. door inflatiecorrectie van het salaris) , dan is dat bedrag het (geschatte) toetsingsinkomen voor jaar X + 1.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
er is verplicht een loonstrook te geven op het moment dat er iets wijzigt ten opzichte van de vorige periode. Maar de meeste werkgevers geven 'm iedere periode. Het fiscaal loon, zoals dat op de jaaropgave staat is (als ik het heel globaal zeg) de optelsom van brutoloon (en alles wat als brutoloon meetelt, dus ook uitbetaalde overuren) en de bijdrage zorgverzekeringswet. Het fiscaal loon is dus altijd hoger dan het bruto loon. (NB: van het brutoloon gaat een eventuele pensioenpremie af voor de loonheffing wordt berekend.) Ik kom overigens op een hoger fiscaal loon uit dan jij noemt. Je vergeet namelijk de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet mee te tellen. Die wordt bijgeteld vóór de loonheffing berekend wordt en daarna weer in mindering gebracht. Eur 2204.- + inkomensafhankel. bijdrage voor de ZVW (7,75 % in 2011) leidt tot een 'loon voor loonheffing' van euro 2374,81 per 4 weken. Dus voor een jaar (2374,81 * 13) = eur 30.872,53
Vakantiegeld: (2204 * 13 * 0,08) = eur 2292,16. Samen zou dat dan een fiscaal loon zijn van (30.872,53 + 2292,16) = eur 33.164,89. Wat het verschil veroorzaakt met de vermelde euro 34.583.- kan ik met de vermelde gegevens niet achterhalen (eur 1418,00) Geen eindejaarsuitkering gehad van je werkgever of uitbetaalde overuren, een bonus of een fiscale bijtelling voor een 'auto van de zaak'? Die bedragen zouden overigens allemaal 'verpakt' moeten zitten in het 'fiscaal loon' dat op de jaaropgave vermeld staat. Heb je ook geen eigen huis (+) en hypotheek (-/-) (vallen beide in box 1?)
Computoon
11 jaar geleden
Ik zat nog aan één andere mogelijkheid te denken voor de reden van terugbetaling van de toeslagen. Als je salaris hetzelfde blijft maar de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wordt hoger, dan word je fiscaal loon ook hoger. Overigens is dat verschil minimaal. De inkomensafhankelijke bijdrage ZVW was in 2009 6,9%, in 2010 7,05%, in 2011 7,1% en is voor dit jaar 7,75%. Als je verder geen inkomsten/aftrekposten hebt (dus wanneer de loonheffing feitelijk gelijk is aan de definitieve inkomstenbelasting) pak je het bedrag uit de laatste jaaropgave die je hebt en verhoog je dat met het percentage waarmee je salaris wordt verhoogd in het nieuwe jaar. Dát bedrag geef je op als je vermoedelijke inkomen. Dit is uiteraard maar een heel globale methode (beter iets te hoog opgeven dan te laag want het wordt toch achteraf definitief vastgesteld) en is bovendien wat lastig als je bijv. vertegenwoordiger bent en ook bonussen krijgt waarvan de hoogte niet op voorhand vast te stellen is.

Andere antwoorden (1)

U heeft waarschijnlijk uw belastingaangiften goed ingevuld. Als er geen aftrekposten zijn zoals hypotheekrenteaftrek of betaalde lijfrente of ziektekosten o.i.d. is het toetsingsinkomen gelijk aan het op de jaaropgaaf vermelde (bruto) inkomen.

Kijkt u eens op de achterkant van de beschikkingen toeslagen. Daar staat het toetsingsinkomen vermeld - het geschatte inkomen. Als dit inkomen te laag is ingeschat moet u een deel van uw toeslagen of alle toeslag terugbetalen. In die situatie moet u uw inkomen aanpassen door een wijziging inkomen in te sturen. Dat doet de belastingdienst niet voor u. De dienst kan immers in principe niet weten hoeveel u gaat verdienen in een jaar. Zo voorkomt u dat u tot in lengte van jaren toeslagen moet terugbetalen.
fisbel