Wanneer moet ik belastingaangifte doen als ik het geld aan de belasting in september kan betalen?

Ik moet 3000 euro aan belasting over 2011 betalen maar heb uitstel van aangifte tot 1 september, ik wil graag weten wanneer ik mijn aangifte het beste kan doen zodat ik gelijk het hele bedrag kan betalen als ze mij hun brief sturen. In september zou ik het geld moeten hebben dus zou ik dan in juli of augustus het beste mijn aangifte kunnen versturen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo laat mogelijk aangifte doen: dus bijvoorbeeld 30 of 31 augustus 2012 de aangifte indienen. Dit soort late aangiften worden nogal eens in 1 maand behandeld. Maar u schrijft het geld in september 2012 te hebben. Geen probleem dus om de aanslag in 1 keer te betalen.

Voordeel: geen gedoe met betalingstermijnen, geen extra renteheffing.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen rente vanaf 1 juli tot datum aanslag?
fisbel
12 jaar geleden
Er moet gewoon rente worden betaald over het te betalen bedrag 2011. Periode: 1 januari 2012 tot dtum aanslag. Extra renteheffing is onduideijk neergeschreven. Ik bedoel: als je in 1 keer betaalt (kan betalen) scheelt dat rente. Als je noodgedwongen in termijnen gaat betalen en daardoor gedurende een langere periode betaalt moet er extra rente worden vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt m.i. geen extra rente vergoed door de Belastingdienst maar de Belastingdienst brengt heffingsrente in rekening als je de aanslag over een vorig jaar in termijnen wenst te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het belastingjaar en aangifte 2011 is er nog heffingsrente. Die gaat in op 1 januari 2012 en bedraagt in het eerste kwartaal 2012 2,85%. Kan elk kwartaal worden gewijzigd
Als je bij voorbeeld op 1 augustus de aangifte indient en de aanslag ontvang je gedateerd 15 september dan staat er rente op de aanslag.
Van 1 januari tot 15 september is dat € 60 (berekend o.b.v. 2,85 % nen € 3000).
Je hebt grote kans dat je met/na de aanslag 2011 dan ook een voorlopige en even hoge aanslag over 2012 krijgt, te betalen in de resterende maanden van 2012.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij de voorlopige aanslag zit een formulier waarbij je kunt aangeven wat de voorlopige aanslag moet zijn. Als je naar het buitenland gaat, is het aan te bevelen om iemand anders te machtigen om dergelijke zaken voor jou waar te nemen en deze persoon schriftelijk te machtigen.

Andere antwoorden (1)

Er zit altijd een bepaalde periode van aanslag tot datum betalen, 1-2 mnd. Let wel: je betaalt in dit geval ook rente.