mijn vriend kan niet zo goed met geld omgaan hij zou graag zijn geld op mij rekening willen laten storten mag dit? hij heeft geen schulden ofzo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het handiger al hij dan leert met geld om te gaan

Antwoorden (9)

Dat mag, maar dan raad ik jullie aan een en/of rekening te openen bij de bank. Anders kan de belastingdienst het zien als een gift en moet je extra belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat helpt de vriend niet.
Die kan daar dan net zo makkelijk alles af halen.
Wonen jullie samen?
En hoe heb je gedacht dat de uitvoering moet: Krijgt hij een pasje van jouw rekening, lijkt me niet handig als hij niet met geld om kan gaan, dan ben jij je geld ook kwijt. geef je hem zakgeld?Dan kun je hem beter zijn eigen rekening laten houden en neem je zijn pasje in.
Hoe als jullie uit elkaar gaan?

Het zal vast wel mogen, maar ik denk dat het niet de slimste oplossing is
13 jaar geleden
Dat mag inderdaad en de optie om een en/of rekening is prima. Om het niet zo omslachtig te doen is het overwegen waard,om tóch voor hem een eigen rekening te openen,zodat U hem daarbij kan helpen,mede omdat hij U vertrouwt. Dit scheelt een hoop gedoe met de belastingen ook. Op die manier kunt U beiden aparte opgaves doen als dat nodig is. Verder zou het ook nog uit kunnen gaan en blijft er contact tussen jullie twee als die en/of rekening aan de orde is.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag wel.
Maar is het wel verstandig?

Hoe ga je dat aanpakken?

Je moet NIET een en/of rekening openen, op jullie beiders naam dus. Want als hij niet met geld kan omgaan is het gevaarlijk dat hij er alles af kan halen zonder jouw toestemming

Je moet hem NIET een pasje geven van jouw rekening.
Om dezelfde reden.
Dus het blijft JOUW rekening en JOUW pincode en die ga je NIET samen delen!

Wat ook kan:
Hij laat automatisch een deel van zijn geld op jouw rekening storten en dat is dan spaargeld. Hij kan er niet meer bij en jij zet het op een spaarrekening.
Dan houdt hij zijn eigen rekening, met een aangepast bedrag en daar kan hij dan zelf over beschikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste helpt u uw vriend door hem er op te wijzen hoe het WEL moet.

Indien u samen woont is het handig als hij de vaste lasten automatisch laat inhouden.

Het is beter om de beschikking over de bankrekeningen
gescheiden te houden.

Wel is het handig om gemachtigde te zijn over ZIJN bank-
rekening, en NIET andersom.

Als laatste kan uw vriend zijn pasjes beter aan u toevertrouwen, zodat hij niet in de verleiding kan komen
door onverantwoorde aankopen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te ingewikkeld maken, gewoon telkens hij geld geeft dit noteren in twee schriftjes (een voor hem en één voor jezelf).
Je stort gewoon op jouw rekening en komt niet aan zijn geld, dat karakter moet je wél hebben.

Elke keer beiden handtekenen, ook wanneer je hem geld terug geeft. Hou de schriftjes identiek en maak geen uitzonderingen.

Dit lijkt overdreven, maar geld is altijd een moeilijk onderwerp en vaak aanleiding tot ruzie.

Wat ook handig is... zet telkens de datum en huidig saldo in de schriftjes.

Moesten jullie ooit uit mekaar gaan heeft hij bewijs van wat je hem nog moet, en hij kan niet beweren dat het meer is.

Lijkt misschien raar, maar geld beheren staat compleet los van de liefde tussen jullie, én hij vraagt het zelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja... natuurlijk is het jouw rekening, geef hem de pincode of een machtiging nooit, anders is het onzinnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist. Geld beheren staat los van de liefde: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken met schriftjes is juist erg ingewikkeld en vraagt een ijzeren discipline. Heel dikke kans dat dit mis gaat.
Ik heb het ook eens zo gedaan.. Mij lukte het ook steeds niet om er verantwoord mee om te gaan.. Ik heb dit een tijdje gedaan, vakantiegeld en elke maand een deel van mijn loon.. Hierdoor heb je minder te besteden en ga je nadenken wat nou belangrijk is.. Op een gegeven moment heb je dior hoe het ook kan en geef je onbewust minder uit.. Ik hoop dat het ook voor hem zo werkt! Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is het ook een goed idee om de kredietmogelijkheid van zijn rekening op nul te laten zetten, zodat hij op die rekening niet meer rood kan staan. Dat is een duidelijk signaal wanneer het geld op is en het scheelt ook een hoop debetrente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst een waarschuwing. Hoe lang ken je deze vriend en weet je zeker dat hij te vertrouwen is? "Handige jongens" werken graag met andermans rekening voor illegale transacties of voor verkoop zonder levering.

Als je denkt dat het bovenstaande goed zit, dan NOG niet laten storten op JOUW rekening. Open een gezamenlijke rekening, waarvan hij het NIET het pasje krijgt, en vooral ook NIET de gebruikersnaam en wachtwoord voor overboekingen via internet. Jij zelf gebruikt deze gezamenlijke rekening niet.

In geval van ruzie of uit elkaar gaan zijn er dan geen twijfels over welk bedrag het gaat. Bij vragen van de belastingdienst over banktegoeden zijn jullie beiden verantwoordelijk. Bij eventueel illegaal gebruik van de rekening, zoals hier boven beschreven, staat de rekening toch (mede) op naam van je vriend, zodat jij je vrij kunt pleiten.

Toegevoegd na 10 uur:
Nog beter: die tweede rekening hoeft helemaal niet op jouw naam te staan. Hij kan ook zelf die tweede rekening openen en jou de pinpas en gebruikersgegevens voor internetbankieren geven! De 2e rekening moet wel bij een andere bank zijn als zijn 1e, anders kan hij nog bij zijn rekening via internetbankieren.