Als je ouders de lotery winnen hoeveel geld maag jij daar dan van krijgen? Is er een grens bijvoorbeeld per maand 2500 euro ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

inprincipe niks, moet je met je ouders overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen je geven wat ze willen, niks, of veel, of elke maand iets - maar afhankelijk van het bedrag dat ze gewonnen hebben en hun belastingsituatie kan geld aan jou geven allerlei gevolgen hebben.
Dus mocht deze situatie zich voordoen, dan zouden je ouders er verstandig aan doen zich goed te laten adviseren.
Ze kunnen natuurlijk ook voor jou een spaarrekening openen en daar elke maand geld op zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Als je een heel groot bedrag wint dan kun je (via de uitkerende organisatie in Nederland) gebruik maken van financiele adviezen die door van die organisatie onafhankelijke deskundigen worden gegeven.
Als iemand zich "arm" schenkt en het geld over de balk gooit dan kan het moeilijkheden geven, ook als je in zo'n geval Bijstand denkt te kunnen krijgen van de gemeente (moedwillige verarming)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, want dan wordt er gewoon gerekend dat je per maand ik meen 130% van de bijstandsnorm mag uitgeven, dus dat je x maanden geen recht op een uitkering hebt. Als je het geld sneller opmaakt, heb je nog steeds niet sneller recht op een uitkering.
Via de belastingdienst kun je opvragen wat het maximale jaarlijkse schenkingsbedrag is van ouder aan kind en er is ook 1malig een groot bedrag te schenken, buiten 't jaarlijkse bedrag om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag per maand een bepaald bedrag belastingvrij aan je kinderen of naasten geven. Het zou dus waarschijnlijk in fases moeten. Anders gaat een deel naar de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 2011 eenmalig 5030 euro.
Of een vrij bedrag minus 5030 euro met dan 10% schenkingsrecht. Wel opgeven dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders kunnen jou/jij geven wat ze willen, variërend tussen niets en alles.
Er is geen wet die het schenken van geld beperkt.
Wel is er mogelijk sprake van verschuldigde schenkbelasting, maar dat is je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt heelemaal