Krijg ik informatie opgestuurd over mijn belastingaangifte?

Ik ben nu 18 maar heb nog geen bericht gehad van de Belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Moet ik die informatie nog krijgen of moet ik het zelf uitzoeken? Ik snap er eigenlijk weinig van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kennelijk hoef je nog geen belasting te betalen. Anders had je wel bericht gekregen van de belastingdienst, dat je aangifte moet doen.

Als je echter een bijbaan hebt, kan het wel zo zijn, dat je belasting terug kan vragen. Je dient dan echter wel zelf actie te ondernemen.

wat je kan doen is gewoon het normale aangifteformulier downloaden via internet en dit ingevuld weer terug sturen. Zodra je klaar bent met invullen zie je meteen hoeveel je terugkrijgt.

Het normale aangifteformulier invullen gaat eigenlijk net zo snel als het speciale teruggaveformulier, dat voor jongeren bedoeld is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds dit jaar is dat een P biljet, voorheen een T biljet.
Als aanvulling, verder een uitstekend antwoord.
pluseen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet insturen die aangifte, eerst kijken wat er uit komt: betalen of teruggaaf..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het speciale (papieren) teruggaveformulier (voor jongeren) bestaat m.i.v. het aangiftejaar 2010 niet meer. De uitnodiging van de Belastingdienst kan veel later komen, ruim na 1 juli.
Je schrijft niet waarom je denkt dat je een aangifte zou moeten doen.
Ook als je jonger bent dan 18 kun en mag en moet je soms aangifte doen.
Het heeft dus niets uitstaande met volwassen zijn.
Als je goed hebt berekend of je terug krijgt of moet bijbetalen doe je aangifte.
Jouw eventuele conclusie en kennis dat je moet bijbetalen, verplicht je tot het doen van aangifte.

Andere antwoorden (2)

Als je alleen een inkomen hebt en geen bijzonderheden zoals een eigen huis met hypotheekrenteaftrek heb je geen aangifte nodig. Dan is de voorinhouding, de ingehouden loonbelasting ook de eindheffing. Dus als je geen aangifteformulier krijgt hoef je je geen zorgen te maken. Als je echter geen aangifte krijgt maar wel aftrekposten hebt dan kun je dmv een zgn T-biljet om een teruggave vragen. Anders moet je een en ander bij de belastingdienst eens navragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
meestal wordt er bij de inhoudingen geen rekening gehouden met de belastingvrijevoet. Je kan dan geld terugvragen via het T formulier, of net zo simpel, door het normale belastingformulier in te vullen. Invullen kost je 10 minuten maar kan je een boel geld opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat, met niets doen laat je waarschijnlijk geld liggen
als je geen inkomen hebt is er niets aan de hand.
de belastingdienst stuurt niet iedereen met een inkomen een aangifte toe.
wat ik zou doen:
download het aangifte programma op belastingdienst.nl en vul het in. kijk of er een teruggaaf of betalen uit komt.

is het teruggaaf dan dien je het gewoon in, houd er wel rekening mee dat je dan voortaan automatisch een aangifte toegestuurd krijgt.

komt er betalen uit dan stuur je niets in ;-)