Pensioengat. Is er een manier om dit op te lossen?

Ik heb ca. 15 jaar in Italie gewoond en gewerk. Inmiddels woon ik al weer 7 jaar in Nederland en kom ik er achter dat ik eigenlijk een pensioengat heb van bijna 15 jaar. Ik heb tijdens deze jaren gewoon gewerkt en in Italie al mijn contributies betaald. Maar als ik ooit het geluk mag hebben om met pensioen te gaan, dan zit ik met een pensioen van vrijwel niks van Nederland en misschien dat ik nog wat vanuit Italie kan vangen (maar daar heb ik zo mijn twijffels over). Stelt dus eigenlijk niks voor. Bestaat er geen mogelijkheid dat Nederland op de 1 of andere manier kontakt met Italie kan opnemen en dat die laatste mijn contributies overmaakt naar Nederland, zodat ik later toch een volwaardig pensioen kan ontvangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben absoluut geen expert in dit soort dingen. Ik kan wel twee tips verzinnen die je misschien verder helpen.

Ben je lid van een vakbond? Goede kans dat de vakbond adviseurs heeft die jou, als lid, gratis te rade staan.

Je bent in ieder geval aangesloten bij een pensioenfonds. Ik denk dat de kans klein is, maar je kunt het proberen: bel je contactpersoon (staat op elk pensioenoverzicht en elke brief die ze je sturen) en vraag of die je kan doorverwijzen.

Een "remote" mogelijkheid: ga eens langs bij een organisatie van immigranten.

Wat ook nog kan: meld je aan bij StudiVZ of MeinVZ (zie bronnen) - beide is eigenlijk hetzelfde. Het is de Duitse versie van wat wij als Hyves kennen. Er zijn discussiegroepen, waaronder een aantal groepen van Duitsers die naar Nederland zijn geëmigreerd. Ik heb daar een paar discussies over dit onderwerp gezien.

Als je Duits goed genoeg is, kun je daar een hoop informatie vinden, en zelf vragen stellen - antwoorden zijn van goede kwaliteit en komen snel.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen vakbond en mijn huidige pensioenfonds heb ik pas sinds 3 jaar (die gaan zich echt niet uitsloven voor mijn verleden in het buitenland). Voor de rest gewoon mijn standaard pensioen opgebouwd. Daarnaast heb ik al contact gehad met lotgenoten, maar die zitten eigenlijk ook allemaal met hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pensioenfonds heeft anders wel een goede reden om je te helpen: daardoor krijgen ze extra geld onder beheer, en dat is alleen maar in hun eigen belang. Potresti almeno chiedere...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, non ho niente da perdere.
Ik zal het er dan toch eens met hun over hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ci fai sapere il loro risposto! (Laat ons de uitkomst weten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enneh... heb je de antwoorden op deze vraag bekeken? http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlandse-werknemer-duitsland-minimum-aantal.9226
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik bekijken, bedankt. Als ik wat meer weet, laat ik het wel weten. PS: Komplimenten voor je italiaans. Kleine correctie, het moet zijn "la loro risposta"

Andere antwoorden (3)

Van pensioenen heb ik niet veel verstand, maar dit spul dicht echt alles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Deze is weer minder. Is toch een serieus probleem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje relativeren kan nooit kwaad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op, grapje moet kunnen. Geen probleem...:)
Ik zit al zoveel jaar met dit probleem, dat een paar jaar meer of minder ook niet veel uitmaken. Als ik het maar voor mijn 65e heb opgelost.
Je moet ook rekening houden met het feit, dat je dan maar zoveel % van de AOW krijgt. De andere deel moet je van Italie zien te krijgen. Gaat om 2% per jaar, dat je hier niet woonde/werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik, maar mijn vraag is eigenlijk of dat italiaanse gedeelte niet op de een of andere manier naar Nederland kan worden overgesluisd, zodat ik later gewoon een volwaardig pensioen door Nederland krijg uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet niet. Ik zit in hetzelfde schuitje en moet zien een gedeelte uit Denemarken te krijgen. Maar ik neem aan, dat ze gewoon maandelijks dat stuk pensioen zullen overmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel fijn zo'n 1 Europa om alles makkelijker te maken, hahaha...
Als je op dit moment een baan in Nederland hebt, kun je aan je huidige werkgever vragen of je pensioen mag "inhalen" of "inkopen". Je hebt daar de fiscale ruimte voor omdat je 15 jaar mist. Je werkgever houdt dan wel meer in op je maandloon; dat gaat naar je pensioen.
Daarnaast kun je zelf een lijfrentepolis openen. Dan heb je de hulp van je werkgever niet nodig.
Als je wil weten of je in Italië pensioen hebt opgebouwd, zul je zelf contact op moeten nemen met je voormalige werkgever in Italië.