waarom moet je terug gave formulieren terwijl je er eigenlijk gewoon recht op heb. achterhouden is toch diefstal of niet??

belastingdienst enteruggave

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat er vaak meer veranderd in één jaar en je het niet aan de Belastingdienst kan over laten om dit allemaal zelf voor jou uit te zoeken...

Het zijn ambtenaren die los van een enkele steekproef er van uitgaan dat wat jij invult ook correct is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Belastingdienst krijgt van je belangrijkste werkgever door wat het inkomen is, en er wordt vooraf inkomstenbelasting ingehouden gebaseerd hierop. Echter, bij de Belastingdienst is niet bekend welke aftrekposten men heeft, wat de resterende hypotheekschuld is, of er bijbanen zijn, of er sprake is van giften, winsten uit investeringen (en welk deel daarvan groene investeringen zijn) en dergelijke.

Tevens kan het altijd zo zijn dat je fiscale situatie gedurende het jaar wijzigt, waarop niet van tevoren in te spelen is.

Oftewel, een belastingaangifte wordt ingevuld om informatie te verschaffen die de Belastingdienst niet heeft, maar wel relevant is om het uiteindelijke verschuldigde bedrag te berekenen. De meeste mensen krijgen dan geld terug, maar er zijn ook mensen die nog een naheffing krijgen.

Toegevoegd op 23-05-2009 19:04:44
Dit is, althans, zoals het op mij is overgekomen. Het is niet mijn vakgebied, dus misschien dat er iemand hier is die het iets nauwkeuriger uit kan leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik schijnbaar toch nog een beetje opgelet op kantoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij Twickx aan.
Ha, die Collie32;

Als je denkt recht te hebben op teruggave lijkt het me vrij logisch dat je daarvoor een formulier invult. Wordt natuurlijk een rare toestand als de belastingsdienst iedereen die aan het loket verschijnt en geld terugvraagt op zijn mooie blauwe ogen vertrouwt en uitbetaalt....