Is het veilig om je rekeningnummer op internet te zetten?

Hoe kan je online mensen (ook die je niet kent) de kans geven om geld te doneren aan een goed doel op een veilige manier? Is het wijs om je rekeningnummer te vermelden? En maakt het uit of dit een betaalrekening, of een spaarrekening is? Ik kan me voorstellen dat het nummer minder misbruikt zou kunnen worden bij een spaarrekening, omdat een spaarrekening enkel geld over wil maken naar 1 vaste tegenrekening. Dus dat je daar geen abonnement of iets dergelijks mee zou kunnen betalen.

Ik zie allerlei goede doelen die hun rekeningnummer openbaar hebben staan. En ik vraag me dus af of dat die rekeningen veiliger zouden zijn, dan een particulier bankrekeningnummer. Graag hoor ik tips.

3 weken geleden
in: Bankieren
2.6K
tinus1969
3 weken geleden
Wat is je achterliggende bedoeling ? Wil je je eigen rekeningnummer online zetten?
Ikhebgeenidee
3 weken geleden
Voor zover ik weet is het niet altijd mogelijk om geld door derden op een spaarrekening te storten.
Pieterke
3 weken geleden
Ik zou nooit mijn eigen rekeningnummer voor iedereen toegankelijk op internet zetten. Het zou misschien zelfs nadelig voor jou kunnen zijn mocht er ineens veel geld op jouw rekening binnen komen. Dan zou je misschien problemen krijgen met bijv. je uitkering, als je die hebt, of met de Belastingdienst. Er zijn sites waar je een crowdfundingsactie kan aanmelden. Hoe dat werkt weet ik niet. Daar zou je eens kunnen informeren. Sommige goede doelen hebben ook die mogelijkheid heb ik weleens gezien. Zoek daar eens op.
SingingCoyote13
3 weken geleden
moet uitkijken ermee. ze kunnen je op een mailinglijst zetten, als ze je email weten of adres dan krijg je heibel. internetcriminelen doen er alles aan om ergens iets los te krijgen. je kan dan talloze scam/phishing/nep/fraudelente emails elke week verwachten van; zogenaamd de belastingdienst, of de overheid, talloze banken, je digid zogenaamd, de politie, douane, de overheid, een of andere instantie, zogenaamde advocaten die een erfenis van een onbekend familielid aan je overwillen maken, nep reacties markplaats, van alles - meestal met een boodschap dat je urgent moet reageren (en een link erbij) want anders... ik had een email adres wat ik al jaren niet meer gebruik (hierom), dat per ongeluk ergens op zo een mailinglijst terecht kwam. heb ik geweten. vanaf 2012 tot eind 2023 (het is ineens opgehouden ik check die mailbox praktisch niet meer, zal wel vol zijn) kreeg ik wekelijks tientallen van zulke mails. en alle waren nep en bedoeld om wachtwoorden/logins enzovoorts te achterhalen.

Antwoorden (1)

Je rekeningnummer is een gegeven van dezelfde orde als bijvoorbeeld je naam en adres. Deze informatie publiek maken houdt in principe geen gevaar in.

Wanneer bijvoorbeeld liefdadigheidsorganisaties een geldinzameling organiseren, zullen ze langs zoveel mogelijk kanalen hun rekeningnummer verspreiden. Intuïtief kan je dus al afleiden dat je rekeningnummer doorgeven niet gevaarlijk is.

Anderzijds moet je je steeds bewust blijven van de gevaren van bijvoorbeeld identiteitsdiefstal. Wanneer een oplichter (het hoeft immers geen 'hacker' te zijn) voldoende informatie over jou kan verzamelen, kan deze zich aan anderen als jou voorstellen. Alleen een rekeningnummer is daarvoor onvoldoende, maar kan een element zijn in de bredere informatieverzameling.
3 weken geleden