Heeft Nederland nog een eigen staatsbank?

Een eigen bank en niet afhankelijk van andere (commerciële) banken. Dus ook je eigen geld creaties.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
4.2K

Antwoorden (3)

Dat is de Nederlandse bank
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, die is onafhankelijk van Nederland.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is de Nederlandse bank jij bent in de waar met de Europese bank.
DNB maakt zich sterk voor financiële stabiliteit en draagt daarmee bij aan duurzame welvaart in Nederland. Daarvoor werkt DNB als onafhankelijke centrale bank, toezichthouder en resolutie-autoriteit samen met Europese partners aan:
Als je het niet weet of niet mee eens bent dan wil dat nog steeds niet zeggen dat het niet zo is.
Zoek even op internet de nederlandse bank op de DNB
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron, Nederland is in ieder geval al ruim zeventig jaar de enig aandeelhouder van de DNB, de Nederlandsche Bank N.V., de Centrale Bank van Nederland
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.banken.nl/bank/toezichthouders
LeonardN
5 jaar geleden
Ook een plus voor dit antwoord.
Wellicht dat de vrager hier op doelt: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Nederlandsche_Bank#De_bankwet_van_1998
DNB is door de wijziging van de Bankwet in 1998 formeel bestuurlijk geheel onafhankelijk geworden van de Staat. De Staat is nog wel enige aandeelhouder. Deze wijziging was noodzakelijk, zodat DNB toe kon treden tot het Europees Stelsel van Centrale Banken. Feitelijk betekent het de volledige overdracht aan de Europese Centrale Bank (ECB), waardoor Nederland niet zelf meer de gelduitgifte kan regelen.
KennisDelen
5 jaar geleden
hmm DNB is de toezichthouder, je kan er als particulier geen geld lenen voor zover ik weet... was dat de bedoeling achter je vraag?
De Volksbank (voormalig SNS).
Toegevoegd op 14 februari 2019 20:03: bron
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969
De Volksbank is een Nederlandse bank en de organisatie achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. De bank richt zich op het aanbieden van hypotheek-, betaal- en spaarproducten voor particulieren. De Nederlandsche Bank NV (DNB) is de centrale bank van Nederland. De Bank is in 1814 opgericht door koning Willem I en heeft het Nederlandse monopolie op de uitgifte van bankbiljetten. De Nederlandse Staat is sinds 1948 enig aandeelhouder van de NV.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/wet-op-het-financieel-toezicht-wft
tinus1969
5 jaar geleden
En dus @ronron1212.
De Volksbank is een overheids-NV (NV met aandelen in handen vd staat), net als de Nederlandse Spoorwegen.
ronron1212
5 jaar geleden
@Tinus1969 Tijdens de kredietcrisis zijn in Nederland een aantal systeembanken genationaliseerd, zoals Fortis Nederland en ABN-AMRO in 2008 en SNS REAAL in 2013.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.banken.nl/bank/toezichthouders
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212; ik geef antwoord op de vraag: heeft Nederland een Staatsbank? Ja, de Volksbank is in handen van de staat, als overheids-NV. Lijkt me helder, wat begrijp je daar niet aan? Jij begint over toezicht, dat heeft niest met de vraag te maken.
ronron1212
5 jaar geleden
Tinus1969 ik leg je uit dat de nederlandse bank toezichthouder is De Bank is in 1814 opgericht door koning Willem I en heeft het Nederlandse monopolie op de uitgifte van bankbiljetten. De Nederlandse Staat is sinds 1948 enig aandeelhouder van de NV.
De volksbank is in handen gekomen van de staat door de kriesis ban 2013
Het in handen hebben van aandelen geeft nog steeds niet aan dat het een staatsbank is ze hebben geen speciale bevoegdheden dat heeft de DNB wel.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, mbt geldcreaties:
https://www.startpagina.nl/v/financien/bankieren/vraag/660619/gaan-banken-failliet-geld-creeren/
Blijkbaar zijn alle banken daartoe in staat; DNB heeft slechts alleenrecht op het uitgeven van biljetten. m aar als je giraal geld hebt, is het triviaal om dat in biljetten om te zetten.
In ieder geval heeft @pleegkindje het niet over DNB en bankbiljetten drukken. Dat maak jij er van.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 tussen het mogen laten drukken van biljet ds geld schappen of vernieuwen en het opde balans scheppen van geld zit echt wel een groot verschil het een is contant en het ander is giraal geld dat dus niet bestaat.
LeonardN
5 jaar geleden
Is giraal geld creëren, geen geld creëren? Vraagt de vrager specifiek om chartaal geld? Bedenk goed dat het niet gaat om wat je weet, maar hoe relevant het is ten opzichte wat de vrager vraagt. De Volksbank is een staatsbank en kan geld creëren het antwoord hier geven klopt. Als je vindt van niet geef dan een valide argument rekening houdende met de vraag en dit antwoord. Niet met wat jij er bij haalt.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN nee giraal geld is geen bankbiljet dat is ook de grote reden achter de banken crises
De Triodos Bank N.V. is een Nederlandse onafhankelijke Bank, met haar hoofdkantoor in Zeist. Triodos Bank N.V. werd 38 jaar geleden opgericht. Een belangrijke vraag voor de oprichters was: van wie is de bank eigenlijk? Is ze van spaarders, van aandeelhouders, van de samenleving? Of is de bank onafhankelijk en ‘van zichzelf’? “Bij de oprichting is voor die laatste optie gekozen”, vertelt Peter Blom - de directievoorzitter van Triodos.
Triodos Bank is opgericht om duurzame ontwikkeling te financieren. Om ervoor te zorgen dat van die doelstelling niet wordt afgeweken, is het essentieel dat de bank onafhankelijk blijft. Zodanig dat niemand de bank kan dwingen om het roer om te gooien en andere doelen na te streven.”
Toegevoegd op 14 februari 2019 19:54: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/wet-op-het-financieel-toezicht-wft
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens zijn ook Rabobank en Achmea in die zin onafhankelijk:
0Rabobank heeft een coöperatieve structuur;
-Achmea is grotendeels bezit van een stichting Achmea. Achmea is in de eerste plaats verzekeraar maar heeft ook bank-activiteiten
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.banken.nl/bank/toezichthouders
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Ik zie niet in hoe de Triodos Bank een staatsbank zou zijn. Maar misschien lees ik de hoofdvraag verkeerd. "Heeft Nederland nog een eigen staatsbank?"