Stel ik heb nu 30.000 euro, ik ben nu met pensioen, hoeveel pensioen kan ik hiervoor kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (5)

Geen pensioen kopen, gewoon op de bank zetten, probeer 4 of 5% rente te krijgen.
Onttrek b.v. jaarlijks 2400 euro, 200 in de maand aan het kapitaal, dat kan je dan ongeveer 15 jaar doen.

Voor 30.000 euro kan je een lijfrente bij een verzekeringmaatschappij kopen van ongeveer 3600 euro per jaar, gedurende 10 jaar.

Als je voortijdig overlijdt, krijgen je nabestaanden van de verzekeringmaatschappij niets'; van de bank krijgen ze de rest van het spaargeld.

Dit is een ongeveer berekening, maar ik denk dat het vrij aardig klopt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over de lijfrente betaal je inkomstenbelasting. (denk ik, vraag het even verder na).

Over spaargeld betaal je alleen belasting over de rente van het kapitaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je schrijft dat je over spaargeld alleen belasting betaalt over de rente van het kapitaal. Die informatie is heel erg verouderd! Over de rente betaal je geen belasting. Over je totale vermogen betaal je wel belasting, althans, voor zover dat vermogen boven het vrijstellingsbedrag uitkomt. Hoe hoog dat vrijstellingsbedrag is, kun je nazoeken bij de Belastingdienst - ik meen iets als 22 k€ per persoon. Over het meerdere betaal je uiteindelijk 1,2% belasting - dit is de zogenaamde vermogensrendementsheffing.
Nou, dat valt nog best tegen.
Ik heb het eens met de voorbeeldberekening geprobeerd van Nationale Nederlanden, en heb ingevuld als geboortedatum 1-1-45, omdat je schrijft dat je NU gepensioneerd bent (of daar de berekening op wilt baseren)

Het is levenslang 180 Euro per maand.

Maar ik weet uit publicaties uit o.a. de Consumentengeldgids, dat de verschillen per verzekering enorm zijn. Dus ook nog maar eens Ohra etc proberen.
Ook is het zinnig en/of interessant, om eens te kijken, wat er gebeurt, als je dit bedrag niet stort, maar spaart, en jezelf iedere maand 180 Euro uitkeert. Dat moet te berekenen zijn, maar weet nu nog even niet of ik dat zo snel kan. Als ik een flitsend idee daarover krijg, vul ik dit antwoord nog wel even aan. ;-)

Toegevoegd na 15 minuten:
- ik heb het nog even uitgerekend met Excel.
Als je het op de bank zet, en je ziet kans om 4% rente te halen (dat kan met lang vastzetten) dan is, als je je per maand 180 Euro uitkeert, je geld op je 85e op.

Maar dan houd ik geen rekening met vermogensbelasting (1,2%) op je spaartegoed, en ook niet met belasting op uitkeringen. zoals InekevL hierboven terecht opmerkt.
Mogelijk heft dat elkaar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn specialisten voor om het uit te rekenen. Is nl. complexe materie en hangt van heel veel factoren af, zoals leeftijd waarop je pensioen aanvangt, je geslacht, de gemiddelde levensduur, de verwachte gemiddelde rente enz.
Wanneer je uitgaat van de aanvangs-leeftijd van 65 jaar en een gemiddelde levensduur van 85 jaar, en een gemiddelde rente (over die 20 jaar) van 4%, dan mag je een pensioen-uitkering verwachten van ~ € 150 per maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helemaal niet moeilijk en je hoeft zeker geen specialist te zijn. Ter correctie: je betaalt geen belasting over een lijfrente alleen over het rentedeel daarin, d.w.z. in eenvoudige termen, je betaald belasting nadat je 30.000 euro hebt ontvangen. Maar met 30.000 euro maak je niets klaar. Zeker nu niet, omdat de rente zo laag is, minder dan 2 %. Zet het op een spaarrekening en neem wat je nodig hebt. Als er betere tijden komen, kun je altijd nog beslissen om een lijfrente te kopen. Denk dan aan 100 % overgang voor je partner
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een bankspaarleefrente. Ook na je overlijden kan die doorlopen, als je korter leeft dan de afgesproken looptijd.
Er wordt wel belastinging ingehouden maar daarover moet je overleggen met de belastingdienst want over de eerste 30.000 hoef je geen belasting te betalen