Als ik me uitschrijf, tot in hoeverre ben ik nog verantwoordelijk?

Hallo allemaal,

Ik ben getrouwd maar de situatie tussen mij en mijn man is onthoudbaar geworden. Ik ben dan sinds gisteren ook bij hem weg en slaap bij mijn ouders.
Mijn vraag is; alles staat op mijn naam, huurcontract, oxxio etc. Als ik mij maandag uitschrijf tot in hoeverre ben ik dan nog verantwoordelijk voor die kosten?
Er zijn namelijk al diverse afschrijvingen geweest voor de maand juni.
Aangezien we getrouwd zijn heeft hij recht op de woning als ik deze verlaat toch? Als ik hem er uit zou zetten dan zou ik me hier niet meer veilig voelen vandaar dat ik ervoor kies om weg te gaan.

Hoe zet ik alles over naar zijn naam? Uiteraard wilt hij niet mee werken

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Zo makkelijk gaat dat niet. Je bent getrouwd dus blijf je verantwoordelijk snel naar een advocaat en een scheiding regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan kun je wel van alles opzeggen maar van alle kosten die daarvan komen ben jij toch voor de helft medeverantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
...en laat je deze situatie voortbestaan en hij maakt schulden waar jij niets van weet, (van kúnt weten, want je ziet of spreekt hem niet meer) dan zijn die ook nog eens voor de helft van jou. Echt, getrouwd blijven en dan maar ergens anders gaan wonen is een heel slecht idee als je elkaar niet (meer) kunt vertrouwen. Dus als er iets aan de hand is waarvan je al zeker weet dat het niet meer goed gaat komen (en aangezien je het hebt over je eigen veiligheid is dat wat ik proef in hetgeen je schrijft) dan kun je maar beter zo snel mogelijk de scheiding in gang zetten. Zoals anderen ook al zeggen: een verhuizing ontslaat je niet van contractuele verplichtingen, dus waar je staat ingeschreven maakt helemaal niets uit. (Behalve dat je wellicht in overtreding bent van je huurcontract als de eis is dat je zelf woont in de gehuurde woning, al zal dat niet zo'n vaart lopen zolang de huur betaald wordt en de woning niet langdurig onbewoond is.)
Castle
6 jaar geleden
Schaf zo snel mogelijk een advocaat aan die hierin gespecialiseerd is en laat die adviseren.

Antwoorden (2)

Als jij je uitschrijft blijven de contracten die op jouw naam staan uiteraard staan.
Je kunt alleen proberen je contracten op te zeggen, meeste opzegtermijnen 1 maand.
Heb je bij oxxio een vast contract (bijv. 3 jaar vast) kun je deze afkopen maar meestal met een boete.
Ik weet niet of hij op het huurcontract staat, maar als jij de huur opzegt zal hij eruit moeten, ongeacht of jullie getrouwd zijn of niet.
Tenzij de woningbouw akkoord gaat en hem alsnog op het huurcontract zet (met zijn goed vinden).
Uiteraard wil hij dat niet want nu woont hij in principe gratis.
Bel gewoon je woningbouw en leg de situatie uit.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven, maar het antwoord is deels juist, deels niet.
In principe lopen alle contracten door tot ze opgezegd zijn; het is niet genoeg dat @Haha007 uit huis is gegaan. Ze blijft verantwoordleijk voor de kosten.
Mbt huurcontract; door het huwelijk is de man van @Haha007 medehuurder geworden en hoeft er in principe niets geregeld te worden.
Je kunt niet zomaar iets op zijn naam zetten zonder zijn toestemming. Dat wil ook zeggen dat je een gezamenlijk aangegane overeenkomst (voor huur of stroom) niet zomaar alleen voor jezelf kunt opzeggen. In dit geval staan deze overeenkomsten zelfs alleen op jouw naam, waardoor er geen manier om ze zomaar op zijn naam te krijgen. Jezelf bij de gemeente uitschrijven op je vorige woonadres maakt je op geen enkele wijze minder aansprakelijk voor de kosten van deze overeenkomsten. Je blijft in beginsel dus gewoon verantwoordelijk voor betaling.

Als de overeenkomsten op jouw naam staan is het zaak om morgen direct de verhuurder en energiemaatschappij te bellen en te overleggen hoe je de overeenkomsten op kunt zeggen, met inachtneming van de opzegtermijnen. Ondertussen moet jij blijven betalen en zal het lastig worden deze kosten te verhalen op je man, zeker als jullie getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden. Of je ex de huur over wil nemen is niet jouw probleem, dat mag je aan de verhuurder overlaten. Bel morgen direct met een advocaat, want die ga je waarschijnlijk toch nodig hebben.