Is een bewindvoerder verantwoordelijk voor alle geldzaken bij zijn klant en heeft hij een beschermde titel of mag iedereen zich zo noemen?

Omdat ik lees over mensen die nog dieper in de schulden komen, maar waardoor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Iedereen kan een website beginnen en zich bewindvoerder, financieel adviseur of budgetcoach noemen maar daarmee is hij het nog niet.
Iedereen van 18 jaar en ouder in Nederland, die zelf niet onder bescherming staat of een strafblad heeft, niet in een schuldsanering zit of in staat van faillissement verkeert of een rechtspersoon, bijvoorbeeld een stichting, vereniging, BV kan als bewindvoerder optreden na benoeming door de kantonrechter.
Als iemand bewind heeft aangevraagd en toegelaten wordt in de Wsnp (Wet schuldsanering natuurlijke personen), dus toestemming van de rechtbank heeft gekregen, wordt er door de kantonrechter een bewindvoerder benoemd.
Deze behartigt de financiële belangen van de persoon die onder bewind staat. De bewindvoerder beslist, zo mogelijk in overleg met de betrokkene, over zijn goederen en vermogen. De maatregel is vooral bedoeld ter bescherming van de financiële belangen van de betrokkene en om misbruik van diens situatie door anderen te voorkomen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een schuldhulpverlener is geen door de kantonrechter benoemde bewindvoerder, integendeel.
Bij schuldhulpverlening gaat het om bemiddeling tussen schuldenaren en de schuldeisers. Er wordt dan geprobeerd de schuldeisers zo veel mogelijk tegemoet te komen. Er is na een onderzoek gebleken dat veel van deze particulieren schuldhulpverleners geen hulp bieden of bemiddelen, maar juist intimiderend optreden.
http://www.ad.nl/economie/steeds-meer-oplichters-werkzaam-in-schuldsanering~aca2b21a/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc Merci! Schuldhulpverlening wordt voor zover ik weet aangeboden door de gemeente. Een overheidsdienst (Kredietbank) die onder de Sociale Dienst (SoZaWe) valt. Hoe kan een schuldhulpverlener dan zo te werk gaan? Ik dacht juist dat deze ellende veroorzaakt werd door een willekeurige burger. Iemand die zich voordoet als hulpverlener, maar niet in dienst van de overheid. Iemand die zichzelf verkoopt en beweert mensen te helpen om sneller uit de financiële problemen te komen. Nu begrijp ik dat het officiële schuldhulpverleners zijn. Echt waar? Geen contrôle/supervisie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de gemelde malafide praktijken in Landgraaf en Geleen gaat het om beschermingsbewind.
Een beschermingsbewind is meestal voor onbepaalde tijd. Om te stoppen moet de kantonrechter toestemming geven.
https://www.degkb.nl/veelgestelde-vragen/beschermingsbewind Schuldhulpverlening via het minnelijke traject heeft een andere basis en kent een heel ander traject dan beschermingsbewind.
Een wijkteam, het maatschappelijk werk, sociaal raadslieden of de sociale dienst in een gemeente zijn schuldhulpverleningsinstellingen die proberen op verzoek van de gemeente om een oplossing te zoeken met de schuldeisers: het zogenaamde minnelijke traject, als dat niet lukt, wordt de rechter gevraagd om een oplossing: het wettelijke traject (de WSNP). Dan komt de bewindvoerder pas in het spel.
https://www.nvvk.eu/minnelijke-schuldhulpverlening
De wettelijke schuldregeling WSNP kan worden aangevraagd.Na een periode van drie tot maximaal vijf jaar worden de overblijvende schulden kwijtgescholden. De bewindvoerder heeft er geen voordeel bij als na drie jaar de schulden tonnen omhoog zijn gegaan. Het is zelfs in ieders belang om de schulden zo laag mogelijk te houden.
https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/over-schulden/informatie-over-schulden/hoe-werkt-schuldhulpverlening/