Ik werk zonder schriftelijke arbeidsovereenkomst. Is dit toegestaan?

Ik werk nu sinds 14 december 2015 bij mijn werkgever. Ik ben werkzaam bij een thuiszorgorganisatie. Ik heb maar 1 contract gehad en ondertekend. Ik ben werkzaam als administratief medewerker. Mijn eerste contract (steeds 0-uren) liep vorig jaar juli af. Ik heb geen tweede contract (liep tot maart 2017) en derde contract (tot november 2017?) ontvangen. Er is geen CAO van toepassing. Mijn loon is al enkele keren omhoog gegaan. Dit is wel goed verwerkt in mijn salaris. Ik werk 40 uur per week maar mijn contract blijft een 0-uren contract. Wat zijn nu mijn rechten en plichten? En mag mijn werkgever dit doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben overigens 21 geworden, en heb nog minimumloon.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Ja een arbeidsovereenkomst (ao) mag ook mondeling worden gedaan. Bij jou is er al een eerste ao dus dat heeft geen probleem.

Let nog wel op de afloop van je laatste contract in november 2017 want als je dan blijft werken wordt dat voor onbepaalde tijd.

'Werknemers krijgen vanaf 1 juli 2015 na drie tijdelijke contracten binnen twee jaar al recht op een vast contract.'

http://www.vanruyvenadvocaten.nl/mondelinge-arbeidsovereenkomst-rechtsgeldig/
https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/wet-flexibiliteit-en-zekerheid/arbeidsovereenkomst-bepaalde-en-onbepaalde-tijd
7 jaar geleden
Ja, dat is toegestaan. Een arbeidsovereenkomst is in principe vormvrij. Deze kan dus ook mondeling of zelfs stilzwijgend worden gesloten.
Voor sommige (aanvullende) bepalingen geldt echter wel dat die schriftelijk moeten worden vastgelegd, bijvoorbeeld bepaalde afwijkingen van een cao - maar dat is in jouw geval dus ook niet van toepassing.
Verder, zelfs als de arbeidsovereenkomst niet op schriftelijk is, moeten er toch een aantal basale gegevens op schrift worden gesteld; zoals NAW van werkgever en werknemer, functie werknemer, etc. Maar ook dit is in jouw geval niet nodig, omdat je al een arbeidsovereenkomst hebt getekend in het verleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gefeliciteerd ! Dan ben je nu in dienst voor 40 u. Werken met een 0 uren contract langer dan zeg 3 maanden geeft min of meer het recht op die uren . Alleen als je echt gemiddeld meer dan 38 hebt gewerkt. Een 0 uren contract is een oproep contract en deze is dus oneigenlijk gebruikt . Na 3 of zeker na 6 maanden zo veel uren te werken geeft min of meer jou het recht op die uren . Dan je AO die is nu na geen schriftelijke verlenging over gegaan op een AO onbepaalde tijd. Uit zondering ( maar dubieus ) zou kunnen zijn dat in eerste AO staat dat er automatisch een verlenging komt indien er niks wordt gezegd . Tip Verzeker je voor rechts hulp of wordt lid Vd bond wacht even af want je mag niet direct gebruik maken van rechts hulp .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja het is toegestaan :). Maar je werkgever is nu heel kwetsbaar . Hij doet aan thuis zorg maar hij heeft rechtshulp nodig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, dit neem ik zeker mee in het volgende gesprek als mijn baas weer op kantoor komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe langer deze situatie aanloopt des te meer rechten bouw je op . Je hoeft niet onredelijk te zijn probeer tot een redelijke oplossing te komen . Een 0 uren overeenkomst is een oproep overeenkomst met geen regelmatig karakter zo ja maak dan een mini maxi contract ( had gekund ) of een vaste uren overeenkomst . Maar nu zo veel uren werken zonder te weten waar je aan toe bent is ongepast . En daar gaat de rechter indien noodzakelijk je gelijk in geven . Succes