mijn man wil zuiniger met huishoud geld. hoeveel is normaal per week.?

2 volwassenen 1 grote hond en 3 kleintjes wij roken niet en nemen geen alcohol. ik gebruik met alles er op en er aan. zonder benzine. €150,= mijn man wil dat met €100. doen. hoe doen jullie dat. ik heb hem de uitdaging gegeven en een lijstje met 100 euro er bij. morgen mag hij beginnen. alles haal ik uit de ijskast appart. dan moet hij ook warm eten en vlees voor 7 dagen kopen en beleg ect. echt alles. redden jullie dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd het met heel weinig te redden. Dat is een 'mindset', een anders denken.

Het gaat er niet om wat je wilt kopen, het gaat er om waar je niet zonder kunt!

Zodra je dit aanneemt, ben je er, kan het.

Als je een aardig salaris ontvangt iedere maand, geen financiële zorgen hebt, kun je doen en laten wat je wilt. Of je nou spaart of niet (voor vakantie of reserve/vervanging van spullen, apparaten) als er normaal geld binnen komt iedere maand, zijn de gedachten meestal 'ik heb nog zoveel deze maand!' Sterker, dat denk je niet eens, er is gewoon geld.

Krijg je een uitkering (AOW of bijstand bv), is het bedrag niet 'zorgeloos' te noemen, kun je niet doen en laten wat je wilt. Sparen kan niet of amper, en wat je spaart heb je voor het eind van de maand alweer nodig. Ook wel afhankelijk natuurlijk of je nog maar net zo'n uitkering krijgt of al jaren een laag inkomen hebt en dus al jaren niets meer kunt vervangen (door een nieuw exemplaar), dus zo goed als alleen maar oude apparaten in huis hebt, die veel te snel weer om de beurt zielloos de geest geven.

Wat is normaal per week?
2 volwassenen een grote hond en 3 kleintjes (HONDJES OF KINDEREN?), zonder benzine en alleen voedsel dus?

€100 per week is riant!
Voor iemand die gewend is aan €150 per week (niet je man, want hij deed niet de boodschappen) kan die €100 in eerste instantie weinig lijken, maar je moet alleen een beetje opletten. Niet meer blind kopen wat je gewend bent. Anders kiezen. Niet alles van dure merken kiezen, is ook niet nodig, gewoon uitproberen en goede keuzes kwaliteit/smaak/prijs maken.

Antwoord

€100 per week is prima, is voor de een normaal en voor de ander riant.
Je man zal het so-wie-so niet gemakkelijk hebben, maar dat is een andere kwestie, eigenlijk zou jij zelf deze uitdaging aan moeten gaan, jij bent gewend de boodschappen te doen. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik zou die dagelijkse kosten voor drie maaltijden per dag per persoon wel op het lijstje willen zien.
Kwibus at al voor 0,30cent per dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank je voor je reactie, ik ben ook in een situatie geweest, dat ik met veel mincder moest rondkomen, dat was voor de euro, ik wil best de uitdaging aan dat is het ook niet. maar ik wil juist mijn man laten zien, dat als hij wilt wat hij altijd op brood heeft op op zijn bord heeft qua vlees en vleeswaren. omdat we datb ij de slager halen, hij vindt het van de lidle of aldi niet lekker. en vaak heb ik vlees gehaald daar, en was het al niet goed meer terwijl de datum nog niet was overstreden. of werden we ziek( diaree/maagklachten) van het vlees. dus besloten we dat bij de slager te halen. ik kijk altijd naar reclames. heb nooit dure boodschappen gedaan, en ben niet merk vast. zolang het goed is. voorbeeldje, mijn man wil goed brood. donker bruin. kost bij de bakker. €2,39. nu heeft hij brood tegen zijn zin in gekocht bij de lidle €1,89. ik kan je nu al zeggen dat hij dat niet lekker vindt. hij wil roomboter op brood, dat zijn 2pakjes zeker in de week, de goedkoopste is nu 1,49 is maar liefst in 2 mnd 30 cent duurder gewordern., vlees doen we in de croma, ik gebruikte altijd de goedkoopste van de lidle, maar nu we "slagervlees"hebben wilt hij croma. is zonde van het vlees zegt hij.Hij drinkt rivella elkedag gaat er 1 fles door heen met 2 pers. 1 fles is €1,90 +/-, nu is die in de reclame bij de coop. dus gaat hij daar heen. ik doe dat ook, als het in de reclame is koop ik 6x6 pakken. maar nu moet hij van €100,= per week doen, dus kan hij geen voorraad aanleggen. ik zei ook wat er in de kast staat komen we niet aan. nu zou hij dus voor de helemaand, elke week €100,= krijgen. we zijn net bij de lidle geweest. 4x groenten 2x vlees, brood voor de hele week, 2x beleg dus voor 2 dagen. 2x koffiepads. koffie melk wat lekkers eieren 1 fles cola. aardappels,wc papier. en hij is €52,= kwijt. nu moet hij nog voor de rest van de week rivella halen en vlees en vleeswaren. dat gaat hij echt niet redden, met €48,= in de beurs. dan schenk ik hem nog het hondevoer deze week, en de kaas, dat is al open. morgen naar de coop, daar is goed vlees, van een slager in de buurt. en de koekjes zijn in de reclame zo ook de rivella. hij moet nog tot dinsdag met het geld doen. ik weet nu al dat hij dat niet red. voor hem is het een bewust wording. we zullen zien, wat hij er van brouwt. ik houd je op de hoogte. gr.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk, een update is leuk, ik ben reuze benieuwd!
-------- Dat je al ervaring hebt met minder, is wel handig, manlief kennelijk niet. Hij is gewend om het beste te krijgen en wil dat voor minder bereiken. -----Dit gaat hem niet lukken. Je kunt niet een Porsche kopen met budget voor een 2CV/eend of VW/kever.----- Aldi/Lidl moet de basis worden en de bonus en alle andere aanbiedingen aflopen bij andere winkels en de markt niet vergeten.
Op marktdagen rond 15.00 à 15.30uur de kramen afgaan, vooral groente en fruit gaan dan voor een prijsje weg.
De Hema heeft prima brood, o.a. volkoren en spelt, voor een goede prijs; uurtje? voor sluitingstijd kun je afgeprijsd brood kopen (hoorde ik).
Normale prijs 1,25 fijn volkoren bv. voor een heel brood. Papierwaren (wc- en keukenrollen) en wasmiddel Aldi.
Let op dat aanbiedingen bij de andere supers vaak nog steeds (veel) duurder zijn dan bij Aldi/Lidl. Er zijn ook slagers, goede, die niet dure Keurslager-prijzen afrekenen. Daar moet je even naar zoeken, ook afhankelijk van je woonplaats, maar zeker de moeite waard.
Ter vervanging van duur beleg is de Hema een goede qua kwaliteit en zeker prijs. Probeer liever door de weeks alleen kaas als hartig beleg te eten, scheelt ook een hoop geld. Het zijn voorbeelden waar je wellicht niet op zit te wachten, maar het vloeit zo uit mijn 'pen'. Ook nog: afschaffen dagelijks gebruik van Rivella - alleen in het weekend; beter koffie/thee en water
vleeswaren - neem kaas, pondje per week op = op -Hema, goed voor brood/beleg (weekend)
-Markt - aan het eind - groente en fruit afgeprijsd
-Pas op met aanbiedingen, ken je prijzen
-Slager, zoek een goede met redelijke prijzen Maak een weekmenu minstens 2 dagen vlees-loos met eieren, 1 dag vis, 1 dag maaltijdsoep, 1 dag pasta/spaghetti met saus met veel groente en gehakt. Nog iets, je zegt, hij moet van 100euro per week rondkomen, kan dus geen voorraad aanleggen van een aanbieding.
Nu deze week begrijp ik het, maar normaal gesproken is het een foute gedachte. Beter uitgaan van 400euro per maand en daar niet boven uit gaan, maar wel zo inkopen dat je nog genoeg hebt tot het einde van de maand. Laatste tip, bij de Aldi bv, kan je vis (en garnalen) uit de vriezer kopen, koolvis, kost weinig en is diepgevroren, kan dus niets mee mis gaan. (Koeltas!) Bevalt mij prima.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodokus52, wij wonen in het uitterste van Friesland, in het dorp zelf hebben we een spar incl slager. voor al het andere moet ik naar of de stad of een ander dorp. dus voor sluitingstijd even naar de hema is er niet bij of naar AH voor de afgeprijsde spullen. helaas. als je dan de benzine er bij rekent ben ik nog duurder uit of het openbaar vervoer. ik zelf heb geen rijbewijs, en rijdt met scootmobiel. dus ga niet even naar de stad met dit weer of naar de markt. die zich in de stad bevindt in de aast gelegen dorpen is de markt 1,5 kraam. en dan ook nog kleding en snoep. wel lief dat je er aan denkt en de tips, zijn zeker waardevol. en ik herken dat ook zeker, ik deed dat ook toen ik nog in het Gooi woonde, waar ik alle winkels en grote markt in het dorp had.
maar ik houd je op de hoogte. gr annemieke
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@portomonee, precies wat vroeger mijn allerliefste schoonmoeder altijd zei: Joan, besef goed, koopjes kosten ook geld en op de koopjes lopen betekent je schoenen verslijten.