Hoe weet je wat de koers op dit moment is tussen de Euro en de Nederlandse Gulden?

1€ is tegenwoordig geen 2,20ƒ meer.
Maar hoe weet je na al die jaren nog hoe je de koers kan uitrekenen, dus hoeveel 1€ is in NLD (guldens)?

Toegevoegd na 51 minuten:
Even iets beter uitgelegd: de Euro heeft nu een andere waarde dan in de invoering van de Euro. 1EUR was in 2001 2,20 NLD. Omdat de Euro nu een andere waarde heeft vroeg ik daarom deze vraag :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Antoni
7 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze website http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, ik heb wel iets aan die site, maar hij is niet echt actueel. Hij geeft alleen tot en met 2015 aan en niet 2017.
ronron1212
7 jaar geleden
De Nederlandse gulden bestaat niet meer dus eis de koers het zelfde als bij de overgang op 1-1-2002
Antoni
7 jaar geleden
Als je nu nog een oud 100-guldenbiljet inlevert bij De Nederlandsche Bank, dan krijg je daar € 45,38 voor, of heb ik dat mis? Dat maakt de koers toch fl. 2,20371 tegen € 1,-? Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Antoni
7 jaar geleden
Op deze website http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/guldens/index.jsp staat deze tekst: "Voor het omwisselen van guldens hanteert DNB de officiële koers: EUR 1 = NLG 2,20371. DNB brengt geen extra kosten in rekening. Binnen drie maanden krijgt u tegenwaarde van de ingeleverde guldens overgemaakt op uw bankrekening.", dus er is geen sprake van een veranderde koers.
ronron1212
7 jaar geleden
@Antoni klopt helemaal
Antoni
7 jaar geleden
Dank je, @ronron1212!
Ivana
7 jaar geleden
Ik denk dat je de waarde van de euro op dit moment alleen kunt bepalen in verhouding tot de dollar. Dan kan je zien of hij in de onderlinge handel meer of minder waard geworden is. Vergelijken met guldens heeft geen enkele zin meer.

Het beste antwoord

De koers tussen de Euro en de Nederlandse Gulden is een vaste koers: € 1,- is gelijk aan fl. 2,20871. De koers geldt al sinds de invoering van de Euro, en deze koers geldt nog steeds.

Er is sinds de invoering van de Euro echter wel sprake van inflatie geweest.

Wat je in het jaar 2001 voor honderd gulden kon kopen, kostte volgens deze website http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php in 2015 (recentere cijfers geeft de website niet) € 58,10. Dat is omgerekend een bedrag van 128,04 gulden. Er is dus sprake van een inflatie van zo'n 28% geweest tussen 2001 en 2015.

Toegevoegd na 1 dag:
N.B.: Ik heb niet geschreven dat de inflatie te wijten is aan de Euro. Wie mijn antwoord zo heeft geïnterpreteerd, leest er meer in dan ik heb willen aangeven.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een typfout gemaakt. Waar ik fl. 2,20871 schreef, bedoelde ik fl. 2,20371.
Antoni
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan je niet uitrekenen want de gulden bestaat niet meer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Nee, er vàlt niets uit te rekenen, want de koers is hetzelfde als in 2002: € 1,- is fl. 2,20371.
De nog altijd geldende en ongewijzigde koers voor de Nederlandse gulden ten opzichte van de € is 2,20371, ofwel een gulden is circa 45 eurocent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dit antwoord voegt niets nieuws toe aan de al gegeven antwoorden en reacties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Feitelijk is de door Antoni gegeven koers niet juist.
Ik heb de feitelijke koers gegeven.
Antoni
7 jaar geleden
Ik zie dat je gelijk hebt. Blijkbaar heb ik een typfout gemaakt, want ik weet het juiste getal wel. Ik zal mijn antwoord corrigeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarom dan toch een min?
Antoni
7 jaar geleden
Ik zag mijn typfout pas nadat ik jouw antwoord had beoordeeld. Niemand is perfect.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch schrijf je zonder enig voorbehoud of twijfel dat mijn antwoord niets toevoegt.
Heb ik nog een corrrectie van je min te goed?
Antoni
7 jaar geleden
Een duimpje omlaag heeft geen invloed op je puntenaantal. En een eenmaal gegeven duimpje kan je niet corrigeren. Dank je wel in ieder geval voor je opmerkzaamheid dat je mijn typfout hebt gezien!