Mag je werkgever werktijden verkorten zonder dat je een nieuw arbeidsovereenkomst ondertekend ?

1.In het kort .vanaf 31.01.2017 tot 10.02.2017.was ik ziek . mijn werkgever heeft mijn overeenkomst beaidigd en aangemeld bij de uwv dat ik ziek ben .ik werk volgens abu cao zonder uitzendbeding
2.op 13.02.2017 zie ik een brief hangen in het bedrijf zelf dat er niet meer 40 uur gewerkt wordt maar 38 uur.
3.Ik heb geen nieuw contract ontvangen en ik werk in een keer minder waardoor mijn salaris flink omlaag gaat.ik werk 10 maanden lang 42.5 uur per week en in mijn arbeidsovereenkomst staat 0tot40 uur per week die zij niet willen aanpassen.
4.de pauzes worden niet betaald en wij werkten elke dag 8.30 uur lang 3x10 min pauze per dag .dus pauze wordt niet doorbetaald maar om 8 uur betaald te krijgen moesten wij 8.30 uur gaan werken in 3 ploegen ..
Mag mijn werkgever dat zomaar doen ??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap het niet zo goed wat je schrijft. Maar pauzes en rusttijden worden nooit doorbetaald . Dus dat is correct . Hoe kan het dat je AO is beeïndigd bij het UWV en dat je nu weer op je werk bent .
TurfGraver
7 jaar geleden
Ik begrijp dat u uitzendkracht bent?
In dat geval heeft u geen contract met het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja klopt ik werk via uitzendbureau volgens ABU Cao van 0-40 uren contract .Het mag blijkbaar tegenwoordig dat wanneer je ziek bent dat je arbeidsovereenkomst beëindigd mag worden zodat je ziektewet uitkering mag krijgen en dat je werkgever het zelf niet hoeft te betalen dat stond in hey brief van de uwv . Nadat ik me beter gemeld had bij de werkgever en bedrijf zelf mogen ik weer gaan werken en dat is was dus op 13.02.2017
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarom vraag ik me af ik ik zomaar weer mag werken zonder dat ik een nieuw contract ondertekend heb en of dat mag van 40 naar 38 uur zonder dat ik akkoord mee ben . Ik las op het internet dat wanneer je 38 uur werkt dat je dan ook meer betaald krijgt dan bij 40 uren klopt dat ?

Antwoorden (1)

Reagerend op punt 4:

Als het in de CAO staat, mogen de pauzetijden zo verdeeld worden. Anders geldt de standaard wettelijke regeling (zie hieronder).

Tijdens pauzes is er geen recht op loon. Behalve wanneer er iets anders vermeld is in de arbeidsovereenkomst of CAO.

Als je 8.30 uur aanwezig bent geweest inclusief een pauze van totaal 30 minuten heb je 8 uur op een dag gewerkt. Dat mag.

"Voor uw pauzes gelden de volgende regels:

    Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
    Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
    In uw cao kunnen andere regels staan. Zoals geen, minder of kortere pauzes.

Doorbetaling tijdens pauzes

In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetaling tijdens pauzes. Tijdens pauzes werkt u niet en heeft u geen recht op loon. In uw arbeidsovereenkomst of cao kunnen afspraken staan over doorbetaling van loon tijdens de pauze."
Computoon