mag ik ik hout zagen, kloven en verkopen? 16 jaar

ik ben 16 jaar woon in het dorp maar heb veel connecties bij boeren hier in de polder. ik en een vriend willen graag een hout handeltje beginnen, bij boeren de singel uitdunnen en later met de trekker weg brengen naar de opslagruimte, maar mag dit?

M.v.g Alex

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
voor het rijden op de trekker ben je een rijbewijs nodig, een zogenaamd T rijbewijs.
Als je die nog niet hebt, wordt het een stuk lastiger en duurder om die te halen dan in t verleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb mijn trekker rijbewijs al (werk ook bij een boer)

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Let er wel op dat je leeftijd grenzen stelt aan de arbeidsduur (bron 1), en dat je o.a. het trekkerrijden onder toezicht doet, aangezien dit geldt als risicovol (bron 2).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Er is een trekker rijbewijs nodig. Zie bron 2.
Inekez1
7 jaar geleden
In de praktijk is het omzagen van bomen vele malen meer risicovol dan het rijden op een trekker. Wie is verantwoordelijk? De boer? Jij als 16 jarige wettelijk nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, ik ging er (inderdaad misschien onterecht) van uit dat VS een trekkerrijbewijs had... Overigens is dit niet nodig als je daarmee niet op de openbare weg rijdt. Maar als je dit wel doet (bij het vervoeren naar de opslagruimte?), dan heb je dus wel een trekkerrijbewijs nodig.
Nee, dat mag niet, of in ieder geval niet zomaar. Je bent namelijk minderjarig en dus niet handelingsbekwaam. Je mag dus geen bedrijf hebben, (grootschalig) kopen/verkopen, je kunt je inschrijven bij kvK, daardoor ook niet verzekeren, etc etc etc. Je kunt hiervoor de bij rechter een uitzondering regelen (handlichting).

Los daarvan weet ik niet of je als 16-jarige trekker mag rijden; ook kan het geen kwaad om even te checken of je een kapvergunning nodig hebt; en als je vanuit huis werkt, of je daar wel een bedrijf mag uitoefenen (aangezien houtopslag en kloven zorgen voor geluidsoverlast en brandgevaar, kan ook dit vergunningsplichtig zijn).
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@tinus1969: En 16-jarige mag onder voorwaarden met een trekker rijden op de openbare weg. Was dat zoveel werk om te googelen / op te zoeken?
T.a.v. handlichting was een bron met nadere informatie wenselijk geweest als toevoeging bij uw antwoord (zie laatste link) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-tractor-of-trekker https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-jongeren-van-16-en-17-jaar-doen http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/hoe-start-u-een-bedrijf/info-en-advies/starten-als-minderjarige/
Inekez1
7 jaar geleden
Bij de 2e link van fisbel staat niet 'bomen rooien' of 'hout kloven'. Dat wil niet zeggen dat het dan dus wel mag als 16-jarige. In dit geval betekent het dat het als 16 jarige ook niet mag als er wel een toezichthouder bij zou zijn. In de eigen achtertuin, zonder financiële motieven, kan het wel. Maar niet als betaald werk, zeker niet als zelfstandige. Ook als volwassene dien je hiervoor volgens mij eerst een passende opleiding te doen voordat je je kunt verzekeren tegen ongevallen op het werk. Er kan veel misgaan met een kettingzaag en houtklover.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez, ik ben benieuwd waarop je de eerste conclusie baseert. Onderaan die bron staan namelijk ook verboden werkzaamheden, waarbij het moet gaan om werkzaamheden die groot gevaar kunnen opleveren. Daarbij, hier nog maar een link van Rijksoverheid. Ook daar is niet te vinden dat deze werkzaamheden geheel verboden zouden zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-is-verboden-voor-jongeren-tot-18-jaar
Inekez1
7 jaar geleden
Wat dacht je van deze zin:
"Verboden werkzaamheden voor jongeren van 16 en 17 Jongeren onder de 18 mogen bepaalde werkzaamheden niet doen. Het gaat om werk dat groot gevaar kan opleveren voor de veiligheid en de gezondheid van de jongere." en "werken in een omgeving waar gevaar voor instorting bestaat;" Denk aan vallende takken, de controle over de zaag verliezen, etc. en "Werken op plekken met lawaai
Jongeren tot 18 jaar mogen niet werken op lawaaiige plekken. De dagelijkse blootstelling aan lawaai moet gemiddeld lager zijn dan 85 decibel. Ook met gehoorbeschermers mag het geluid deze grens niet bereiken. Werken met trillingen
Jongeren onder 18 jaar mogen niet werken met apparatuur die zo trilt dat hun gezondheid gevaar loopt." Tenzij de jongens met een handzaagje de bomen willen gaan rooien. En dan nog zou dat onder toezicht van een vakbekwaam iemand moeten zijn. Iedereen heeft het hier steeds over trekkerrijden, maar het omzagen van bomen (met een kettingzaag?) en hout kloven (met een bijl of kloofmachine) is veel gevaarlijker en terecht niet toegestaan voor jongeren.