werkgever weigert loonstrookjes te geven, mag dat?

Mijn (inmiddels voormalige) werkgever weigerde mijn loonstrookjes te geven.

Nu heb ik ze wel nodig voor mijn financiële administratie.

Ik heb een aantal keer er persoonlijk om gevraagd en een aantal keer een mailtje gestuurd.

Mijn werkgever weigert alsnog de loonstrookjes te geven.

Wat kan ik hier mee doen?

Mag mijn werkgever dit doen?

Wat zegt de wet hier over ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Inekez1
7 jaar geleden
Wil hij ze helemaal niet - nooit - geven, of wil (kan?) hij ze NU nog niet geven? Over wat voor termijn gaat het? Hoe lang werk je er al niet meer, van welke maand(en) moet je de strookjes hebben, wanneer heb je het gevraagd? Heb je helemaal nooit loonstrookjes ontvangen? Ook niet digitaal via een inlog-systeem?

Antwoorden (1)

Ja, een werkgever is verplicht om je een loonstrookje te verstrekken.

Bij weigering kan je de werkgever via een kort geding dwingen tot afgifte ervan, op straffe van een dwangsom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de mailtjes nog hebt die je eerder verzonden had, dan zou ik die bewaren. Mocht je werkelijk een kort geding willen beginnen, dan heb je in ieder geval het bewijs dat je het hem al verschillende keren hebt gevraagd.