Mag een school mij verplichten om te betalen voor kluisgebruik, al gebruik ik deze niet?

Mijn middelbare school heeft zojuist een rekening gestuurd voor het gebruik van kluisjes (geen borg!! Gewoon jaarlijks bedrag). Echter hoef ik dit kluisje niet.. Mag een school dit soort dingen verplichten en op de rekening zetten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je denkt het kluisje niet nodig te hebben. Maar kun je altijd je jas en je tas meenemen ? Bv bij Gymles, ?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Mijn gevoel zegt: ja, hoewel ik dat niet hard kan maken. In zekere zin sluiten jij/je ouders een soort van 'standaardovereenkomst' af met de school als je er ingeschreven wordt. Daaraan zijn bepaalde rechten, plichten en voorwaarden verbonden. Het kan een van de 'standaardvoorwaarden' zijn dat daar zo'n kluisje bijhoort -of je het nu gebruikt of niet- en dat daar ook voor betaald moet worden.
kierkegaard47
7 jaar geleden
(Overigens zou er in dat geval wel van tevoren over vermeld moeten zijn in die "overeenkomst" (welke vorm dat dan ook precies heeft) , ze kunnen zoiets natuurlijk niet verplichten als er eerder geen enkele informatie over is gegeven, dat er nog bijkomende kosten waren)

Antwoorden (1)

Nee, dat kan een school je niet, omdat onderwijs gratis is (of hoort te zijn).

Maar het is een buitengewoon lange strijd voor een klein beetje geld om gelijk te krijgen. Je kunt beter vakkenvullen (verdien je met minder moeite hetzelfde mee...)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat niet om de strijd.. Maar om de 18€ die ik ieder jaar moet betalen.... En ik hem nooit heb gebruikt. Dus zo een 80€ totaal voor niets! Beetje zonde
kierkegaard47
7 jaar geleden
Snap de minnen op dit antwoord niet zo goed, het basisidee blijkt nl toch wel te kloppen, anders dan ik eerst dacht. Volgens de pdf in deze link : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/documenten/brochures/2014/03/26/schoolkosten-en-onderwijstijd "Er zijn drie soorten schoolkosten. De eerste categorie komt voor rekening van de school en bevat het lesmateriaal. De tweede categorie schoolkosten is voor rekening van de ouders. Dit zijn materialen die persoonsgebonden zijn, zoals gymkleren, of zaken die meerdere leerjaren of door meerdere kinderen binnen één gezin gebruikt kunnen worden, zoals woordenboeken en atlassen. De derde categorie zijn de overige schoolkosten voor activiteiten waar de school geen geld van de overheid voor ontvangt. Vaak wordt voor deze kosten een bijdrage gevraagd van de ouders. Deze ouderbijdrage is vrijwillig. Ouders zijn dus niet verplicht deze bijdrage te betalen. Scholen kunnen een kwijtscheldings- of reductieregeling instellen om minder draagkrachtige ouders tegemoet te komen in schoolkosten." Van die tweede categorie wordt verderop nog opgemerkt : "Als de school materialen in bruikleen geeft, dan wel aanschaft voor de leerlingen, kan zij hiervoor een bijdrage vragen via de vrijwillige ouderbijdrage. De ouder is niet verplicht deze rekening te betalen, maar wanneer een ouder de school niet betaalt voor het materiaal, of het gebruik hiervan, is de ouder zelf verantwoordelijk voor de aanschaf. " Is dus niet precies duidelijk waar dat kluisje onder zou vallen, maar het lijkt er op dat de grondregel is dat voor geen van de drie groepen kosten voor de ouders verplicht kunnen worden (hoewel je voor zaken als een atlas en gymkleding nog wel aanschafplicht kunt hebben). Ben het met antwoordgever eens dat het gevecht aangaan je ws. veel meer moeite en frustratie gaat kosten dan het je gaat opleveren aan geld...