Hoeveel zouden ouders bij moeten dragen gedurende de studie van een universitair student?

Nu er een leenstelsel is, moeten studenten alles 'zelf' betalen. Maar wat is de bedoeling qua bijdrage van ouders gedurende de (hbo/universitaire) studie van hun zoon/dochter? Zo kan de een bijvoorbeeld een aanvullende beurs hebben, is het dan niet de bedoeling dat de student die dat niet krijgt, dat dan (tenminste gedeeltelijk) aangevuld krijgt van de ouders? Anders zouden studenten met ouders die minder verdienen een minder grote schuld hebben dan ouders die meer verdienen, wat onlogisch oogt. Aan welke bedragen moeten ouders dus denken bij een uitwonende of thuiswonende student (met of zonder aanvullende beurs) als bijdrage?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Niet te zeggen. DUO berekent het bedrag dat de ouders geacht worden bij te dragen aan de studie van hun kind op basis van het verzamelinkomen zoals de Belastingdienst dat heeft vastgesteld. Daar kan dus van alles uitkomen. Op basis daarvan wordt door DUO bepaald of de student recht heeft op een aanvullende beurs en zo ja, tot welk maximum bedrag.

Een probleem kan ontstaan als de ouders niet het bedrag bijdragen dat DUO heeft vastgesteld. Dan zal de student meer eigen spaargeld in zijn studie moeten steken of meer gaan lenen of (meer) gaan werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Hoe wordt de aanvullende beurs berekend?

De hoogte van de aanvullende beurs in 2016 hangt af van:

    Het inkomen van je ouders over 2014
    Of je nog broers of zussen hebt die ook een aanvullende beurs hebben aangevraagd
    Of je ouders nog andere kinderen verzorgen in het schooljaar 2015/2016
    Of je ouders zelf een studieschuld terugbetalen aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

Voor het berekenen van de aanvullende beurs is het inkomen van beide ouders nodig. Als de ouders aangifte doen bij de Belastingdienst, gaat DUO uit van het verzamelinkomen. Doen ze geen aangifte, dan gaat DUO uit van het belastbaar loon zoals op de jaaropgave(n) staat vermeld. (...)"

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook van de site van DUO:

"Zijn mijn ouders verplicht om bij te dragen aan mijn studie?
Antwoord

Wij berekenen de aanvullende beurs op grond van het inkomen van je ouders. Het kan zijn dat je op grond van hun inkomen niet de volledige aanvullende beurs krijgt. Je ouders zijn niet verplicht om de aanvullende beurs aan te vullen.

Je ouders zijn volgens het Burgerlijk Wetboek wel verplicht, zolang je studeert en nog geen 21 jaar bent, bij te dragen in je levensonderhoud. Ze hoeven dat niet te doen met geld, ze kunnen dat ook doen door bijvoorbeeld voor eten of onderdak te zorgen."

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je in Google intypt: studiefinanciering berekenen ouderbijdrage DUO, dan kun je een PDF van DUO downloaden met het hele rekenmodel om tot dat bedrag te komen.
Computoon