Welke financiële haken en ogen zitten er aan het erven van een huis?

Een goede vriend van me wil mij na zijn overlijden zijn huis nalaten.
Ben daar blij mee, maar wil niet voor verrassingen komen te staan.
Zijn er behalve de erfbelasting nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?

8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dezelfde zaken als bij de aankoop van een huis, vertel je vriend over je vragen en vraag hem om met je mee te gaan naar een adviseur om dit door te spreken als hij je het niet kan vertellen.
ronron1212
8 jaar geleden
Wat bedoel je met dezelfde als bij aankoop?

Het beste antwoord

Als je een huis erft dan heeft dat de volgende consequenties:
> Als het huis minder waard is dan de hypotheek die er op rust dan erf je dus schuld. Het huis krijg je namelijk met de bijbehorende hypotheek. Dus je moet vooraf weten of de waarde van het huis hoger is dan de hypotheek
> De erfbelasting weet je al maar hou er rekening mee dat dit een aanzienlijk bedrag kan zijn als je van een vriend erft en dat je geen geld erft maar een hoop stenen die je eerst nog in geld om moet zetten
> Eventuele hypotheeklasten zijn voor de erfgenaam
> Belasting, verzekering, waterschap, gemeente en al dat soort huis gebonden kosten zijn voor de erfgenaam
> Je draait op voor onderhoudskosten (maar dat heb je min of meer zelf in de hand door of zelf te onderhouden of zoveel mogelijk te beperken)
> Hou er rekening mee dat je met een huis ook opeens een kapitaal hebt en daardoor misschien niet meer in aanmerking komt voor allerlei toeslagen waardoor je maandelijks opeen minder in de portemonnee houdt.

Ik weet niet of ik volledig ben maar je hebt als erfgenaam altijd de mogelijkheid de erfenis te weigeren. Dus hij kan je gewoon erfgenaam maken en dan kun jij t.z.t. nog beslissen of je de erfenis wilt hebben.

Daarnaast kan je vriend het aantrekkelijker maken door b.v. een verzekering af te sluiten die de hypotheek regelt bij overlijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van de verzekering die de vriend afsluit moet je zelf de premie betalen anders verhoogt dat de met erfbelasting belaste waarde van de erfenis.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt hajete, maar over 2 jaar is het huis afbetaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat mij niet om een overlijdensrisicoverzekering die de lening aflost bij overlijden, maar om een verzekering die bij overlijden geld uitkeert aan de begiftigde waarmee die de voor hem hoge aanslagerfbelasting kan betalen en daarvoor dan hopelijk geen hypothecaire geldlening hoeft af te sluiten..
Als de premie door de schenker wordt betaald dan erft de begiftigde dat bedrag ook.
Als de begiftigde zelf de premie heeft betaald dan krijgt hij de uitkering netto in handen dus zonder erfbelasting.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ah, duidelijk, dank hajete!

Andere antwoorden (1)

De OZB is ieder jaar een grote kostenpost, net als je verzekeringen, zoals opstal (verplicht) en inboedel.
Ook moet je rekening houden met kosten die je maakt om je huis eigen te maken (nieuw behang, schilderwerk, of vloerbedekking bijvoorbeeld) en onderhoud aan de buitenkant van je huis, zoals ongeveer eens in de 5 jaar een schilderbeurt. De rest van de kosten liggen ongeveer gelijk aan de kosten van een huurhuis, tenzij er energie, internet of telefoon aangesloten moet worden, daar komen dan meestal nog wat kosten bij. Ook het onderhoud van de ketel en de eventuele schoorsteenveger komen voor jouw rekening. Als je het slim aanpakt zorg je voor spaarpotjes om deze en 1 spaarpotje voor de onvoorziene uitgaven te betalen.