Heb ik als thuiswonend kind recht op bijstand?

In december werd mijn contract niet verlengd en ben ik de ww ingegaan. Mijn ww uitkering is inmiddels gestopt en heb nog geen nieuwe baan kunnen vinden. Ik ben 24 jaar en woon nog thuis, mijn ouders werken alle twee fulltime maar willen mij niet financieel ondersteunen. Heb ik nog wel recht op bijstand of een andere regeling?

Een ander bijkomend feit is dat ik nog steeds op school zit. Sta ingeschreven maar ontvang geen studiefinanciering en heb geen ov jaarkaart meer. (ben bezig met mijn scriptie maar wegens omstandigheden duurt het afronden wat langer dan gepland)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-jongere-een-bijstandsuitkering-krijgen.html

Antwoorden (1)

In jouw geval heb je geen recht op bijstand. Je zou in aanmerking kunnen komen voor (bijzondere) bijstand als je nog studiefinanciering had ontvangen. Dan wordt je niet als lid van het gezin meegeteld maar wordt je door de bijstand als alleenstaande gezien.

Om te bepalen of iemand recht heeft op WWB wordt het gezinsinkomen bij elkaar geteld. Met beiden een fulltime baan verdienen je ouders teveel om een aanvullende bijstandsuitkering te krijgen.