Wat gebeurt er met mijn Wajong-uitkering bij studeren wanneer ik geen recht op studiefinanciering meer heb? & Dilemma: werken of doorstuderen?

Mijn situatie is als volgt: tijdens mijn studie ben ik ziek geworden (ME). Mijn gezondheid is in de loop van mijn studie steeds slechter geworden en sinds anderhalf jaar is studeren bijna onmogelijk geworden. Gelukkig gaat het sinds een paar maanden beter: ik kan nu max. 3 tot 4 uur per dag studeren, wat maar nét genoeg is om tot 50% van mijn studielast te dragen.

Vanwege omstandigheden heb ik pas sinds mei 2012 een Wajong-uitkering. Afgelopen studiejaar was mijn 6e studiejaar en ik heb in juni mijn Bachelor afgerond met met bijna 3 jaar studievertraging. Afgelopen studiejaar was het laatste jaar dat ik studiefinanciering kreeg (5 jaar voor bachelor + master, + 1 jaar extra vanwege studievertraging door overmacht). Vanaf september zal ik nog 5 maanden extra stufi ontvangen via de FOS-regeling voor studievertraging door overmacht, maar daarna heb ik geen recht meer op studiefinanciering.

Mijn vraag is wat er zal gebeuren met mijn Wajong-uitkering als ik geen studiefinanciering meer ontvang? Er is mij verteld dat ik recht heb op 25% wajong-uitkering zolang ik recht heb op studiefinanciering, maar ik kan nergens vinden wat er daarna gebeurt.

Daarnaast twijfel ik wat ik komend studiejaar zal doen: tijdelijk part time werken (tot 16 uur per week) of meteen doorstuderen en aan mijn Master beginnen met aanvankelijk 50% studievoortgang. Kan iemand mij adviseren wat betreft de financiële consequenties van beide opties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Val je onder de oude of nieuwe Wajong? De oude Wajong is bij een volledige arbeidsongeschiktheid 75% van het minimum(jeugd)loon, ongeacht eventuele stufi. Wajong geldt als bijverdienen voor de stufi, dus stufi zal beïnvloed worden door Wajong, niet andersom.

Anders is dat in de nieuwe Wajong, dus wanneer je die na 1 januari 2010 hebt aangevraagd. Dan geldt die 25% zolang je stufi ontvangt. Volg je een opleiding waarbij je geen recht (meer) hebt op stufi, dan herleeft voor zover ik weet gewoon de 75% weer, alleen hangt de te volgen route dan ook af van je participatieplan en de afspraken met je arbeidsdeskundige.

Denk ook even aan andere consequenties: UWV moet tot je 30e voorzieningen voor studie vergoeden. Daarna zijn ze daar bij wet niet meer toe verplicht. Als je dus voorzieningen nodig hebt van het UWV om te kúnnen studeren (vervoersvoorziening, werkplekaanpassingen, etc.) dan zou ik persoonlijk adviseren om in elk geval te proberen je studie af te maken als dat betekent dat je deze kunt afronden voor je 30e wordt.

Voor de optie van parttime werken valt ook wel wat te zeggen, zeker omdat je bij zoveel studievertraging steeds verder van de arbeidsmarkt af komt te staan. Aan de andere kant kom je ook steeds verder van het student-zijn af te staan als je gaat werken, dus ook dat moet je wegen. Financiële consequenties voor werk verschillen ook weer in de oude of nieuwe Wajong. In de nieuwe Wajong zou je er in theorie nooit op achteruit moeten gaan, maar uiteraard kan dit door de herberekening van toeslagen toch het geval zijn. Je kunt op de site van het UWV rekenhulpen vinden voor wat betreft de verrekening van je uitkering met loon uit werken, bedenk dat deze slechts een indicatie geven, en dat door o.a. zorg- en huurtoeslag het totale plaatje héél anders kan zijn op den duur. Werken kost vaak veel geld, hoewel studeren dat ook doet uiteraard.

Rekenhulp nieuwe Wajong: http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mijn_inkomen_tijdens_wajong/rekenhulp_wajong.aspx
Rekenhulp oude Wajong: http://www.uwv.nl/owajong/rekenhulp_owajong.aspx

Ik ken jouw woonsituatie, studiekosten en mogelijkheden tot werk niet, maar zeker in deze tijd is "tijdelijk gaan werken" vaak makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je maar beperkt belastbaar bent. Je zou ook je arbeidsdeskundige kunnen vragen om mee te denken, en zorg dat je in el geval op de hoogte bent van reïntegratieinstrumenten die het makkelijker maken voor jou om werk te vinden en behouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies12, ontzettend bedankt voor je uitgebreide en behulpzame reactie! Ik val onder de nieuwe wajong-regeling; ik krijg op dit moment 25% van het minimumloon als ondersteuning tijdens mijn studie. Als ik je goed begrijp, zou dit betekenen dat wanneer ik geen stufi meer ontvang maar wel doorstudeer, mijn uitkering wordt verhoogt naar 75% van het minimumloon? Ik was zelf bang dat ik in dat geval mijn hele uitkering kwijt zou raken (dit zou afstuderen voor mij zo goed als onmogelijk maken). Op dit moment ben ik 24 jaar, dus gelukkig heb ik nog ruim de tijd om voor mijn 30e klaar te zijn met mijn opleiding.
Ik woon in een studentenhuis, daardoor zijn mijn vaste lasten gelukkig te overzien. Door het UWV is vastgesteld dat ik max. 20 uur per week kan werken, max. 4 uur per dag (met een lange lijst beperkingen en voorwaarden). Omdat er onder deze voorwaarden zeer moeilijk werk te vinden is, komt mijn uitkering neer op een volledige Wajong (75% van het minimumloon). Ik heb op dit moment een optie om voor 1 jaar part time te gaan werken in het speciaal onderwijs. Ik ben bij deze potentiële werkgever bezig met een sollicitatieprocedure en zij hebben duidelijk interesse om mij aan te nemen. Binnenkort zal ik met hen overleggen over de werktijden, maar ik schat de kans aanwezig dat zij niet flexibel genoeg kunnen zijn om mijn werktijden op een voor mij dragelijke manier in te roosteren (max. 4 uur per dag).
Aangezien ik uiteindelijk graag in het onderwijs wil werken, zou dit relevante werkervaring zijn en daarom neem ik de optie om tijdelijk te gaan werken in serieuze overweging. Al met al is het voor mij erg onoverzichtelijk hoe het zit met de financiën (universiteit, UWV, DUO, kabinetsplannen). Voor mijn specifieke situatie word ik van standaard informatie op internet en telefonische helpdesks van bijv. het DUO helaas niet veel wijzer. Gelukkig biedt het UWV duidelijkere informatie. Zodra mijn UWV-contactpersoon weer bereikbaar is zal ik de situatie met hem bespreken. In mijn overweging tussen werk en studie, ben ik trouwens ook bang dat wanneer ik nu een jaar stop met studeren, de regelgeving m.b.t. trager studeren op het moment dat ik weer verder zou gaan met mijn studie nog verder aangescherpt is (het vorige kabinet leek al behoorlijk meedogenloos om te gaan met studievertraging door overmacht). Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp! Mocht je naar aanleiding van mijn uitleg nog meer raad weten, dan hoor ik het heel graag. Hartelijke groet!

Andere antwoorden (2)

Indien er iets verandert in de opleiding of jouw inkomen
moet je datdoorgeven aan het UWV. Je kan dan op een herbeoordelingsgesprek komen en dan wordt jouw situatie opnieuw bekeken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kijk eens op deze site;
http://www.uwv.nl/Images/UK110%2015691%2002-11_tcm26-219421.pdf

Dit is een uitgebreid formulier over de Wahjonguitkering.

Het uitgangspunt is dat je aan Wahjong 75% van het minimumjeugdloon krijgt. Valt jouw studiefananciering weg
wordt er na de herbeoordeling weer een hoger bedrag uitgekeerd als je aan de Wahjongvoorwaarden blijft voldoen. UWV kijkt dan ook of en hoeveel je kunt werken.
Bespreek alles dan eens met hun.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het invullen van een wijzigingsformulier zal alleen tot een nieuwe beoordeling leiden wanneer iemand aangeeft minder beperkingen te hebben. Wijzigingen in inkomen of opleiding geven géén aanleiding tot herbeoordeling. Er wordt pas opnieuw beoordeeld als de beperkingen daadwerkelijk gewijzigd zijn. De aanpassing van de hoogte van de Wajong geldt verder alleen voor de nieuwe Wajong, waarbij je tijdens studie slechts 25% van het minimumloon krijgt. Voor de oude Wajong verandert de hoogte daarvan niet als je gaat studeren of als je stopt met studeren.
Beste Gast115413,

De hoogte van je Wajong-uitkering is nu 25% (studieregeling) omdat je studiefinanciering ontvangt.

Blijf je wel studeren maar stopt je studiefinanciering ?

Geef dit dan aan UWV door met het formulier “wijzigingen doorgeven als u een WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering heeft".

UWV kijkt dan of je Wajong-uitkering moet worden verhoogd naar 75% van het minimumloon. (werkregeling)

De gevolgen voor de hoogte van je Wajong-uitkering als je (partime) gaat werken:

Val je nog onder de studieregeling ?

Verdien je naast je studie minder dan 25% van het minimum (jeugd)loon ?
Dan heeft dat geen gevolgen voor je Wajong-uitkering.
Verdien je meer ? dan trekt UWV een bedrag van je uitkering af.

Actuele informatie en een rekenhulp vind je op deze pagina: http://bit.ly/oDmnGf

Val je onder de werkregeling ?

UWV vult je loon aan tot 75% van het minimumloon.
Maar je totale inkomen kan nog verder omhoog. Hoe meer je zelf verdient, hoe meer je overhoudt. De uitkering kan je inkomen maximaal aanvullen tot 100% van het minimumloon.

Actuele informatie en een rekenhulp vind je op deze pagina: http://bit.ly/uEXCoA

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare