Wanneer komt de deurwaarde?

Komt de deurwaarde onverwachts? Ik weet dat er natuurlijk eerst allerlei betalingsherinneringen e.d. komen. Maar laten ze duidelijk weten of ze komen en/of wanneer ze komen.
Stel ze komen ineens aan de deur, wat als er niemand thuis is? ( dan heb ik het over huur, gas/stroom dat nu al ondertussen 3 weken is afgesloten, zorgverzekering, schulden bij de belasting
dienst)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Een deurwaarder zal onverwachts kunnen komen. Als hij niemand thuis aantreft zal hij een boodschap achterlaten.
En een deur openbreken zal heus niet zo snel gebeuren daar zal al heel wat aan vooraf zijn gegaan.

Maar als je betalingsafspraken niet nakomt en verder geen moeite doet om een oplossing voor je problemen te zoeken dan loop je uiteindelijk dat risico wel.

Niets doen is het slechtste wat je kunt doen. Zoek altijd contact en probeer over je problemen te gaan praten. Heb je al overwogen de schuldhulpverlening of naar de sociale dienst van je gemeente te gaan, of de gemeentelijke kredietbank in te schakelen.

Het grootste probleem bij dit soort zaken is dat juist niets doen de problemen alleen maar verergert. Iedereen kan in de problemen komen, dat weten deurwaarders ook heus wel. Maar omdat als mensen in de problemen komen ze geneigd zijn niets te doen in plaats van er over te gaan praten moeten er op een gegeven moment wel keiharde maatregelen worden genomen. Daar zijn deurwaarders nou eenmaal ook voor.

Hoe eerder je je problemen bespreekbaar maakt hoe beter, anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger.

Kijk vooral eens op onderstaande site.

www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/hulp
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er niemand thuis is komen ze wel terug.
maar u kunt ook het heft in eigen hand nemen en oplossingen gaan zoeken samen met de sociale dienst. (Als u dat tenminste nog niet gedaan hebt)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, bel de deurwaarder op, vraag om een afspraak en zoek naar een oplossing, ben je ze een stapje voor, want ze komen, hoe dan ook, wel in contact met je.
Je hebt natuurlijk al aanmaningen gehad enzo. Dus ze zullen in de laatste brief vermelden dat de volgende stap een deurwaarder is.. Maar die komt natuurlijk op een onverwacht moment. Ze hebben allang uitgezocht wanneer je wel en niet thuis bent.
Doe je dan alsnog de deur niet open, dan mogen ze na een paar keer volgens mij gewoon de deur open breken.
Dus verstandigste is om maar gewoon mee te werken en proberen een betalingsregeling te treffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen alleen in het bijzijn van de politie een deur openbreken. Als ze dit op eigen houdje gaan doen plegen zij een zeer strafbare feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bovendien komt ook de slotenmaker om de sloten ter plekke te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sloten vervangen en deur inbeuken gebeurt enkel bij ontruimingen
Deurwaarders werken net zoals de meeste mensen tussen 9 en 17.

Ga er maar vanuit dat ze rond die tijd komen. Ze proberen het 1 keer en dan komt er een dwangbevel in je bus en dan mag je voorkomen.

Ik hoop dat het een hypothetische vraag is of een vraag voor iemand anders. In ieder geval laat het niet zo ver komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helaas geen verzinsel of interesse, het is momenteel de situatie waarin we leven, zelf kan ik er niet veel aan doen. Ik woon nog bij mijn ouders en die hebben het zover laten komen, momenteel hebben we al bijna een jaar geen inkomen meer ( lang verhaal, het gaat om een uitkering) vandaar alle schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijke tijd voor jullie. Ik zou geen maand zonder inkomen kunnen. Ik wens je veel succes en aan het eind van de tunnel is er altijd licht, hoelang de tunnel ook mag zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens hier: http://www.wsnp.rvr.org/
Als er een deurwaarder wordt ingeschakeld dan wordt dat van te voren gemeld. Het wil dan ook gebeuren, dat een deurwaarder aangeeft welke dag hij/zij komt, en zul je dus ook thuis moeten zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een incassotraject zul je twee keer met een deurwaarder te maken hebben. Na de herinneringen, de aanmaningen, het traject bij het incassobureau, zal de schuldeiser besluiten om je te dwingen om te betalen. Hiervoor moet hij wel langs de rechter. De procedure is dan om jou te dagvaarden. De dagvaarding wordt uitgereikt door een gerechtsdeurwaarder. Deze fungeert dus in eerste instantie als een officiële postbode. Hij komt bij je langs om een kopie van de dagvaarding aan je te geven, maar hij mag het ook in de brievenbus doen op het adres waarop je ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie. Als hij dat gedaan heeft, dan is de dagvaarding officieel uitgereikt, oftewel 'betekent'.

Daarna volgt de juridische procedure. Als jij veroordeelt wordt tot betalen dan kan je weer te maken hebben met de gerechtsdeurwaarder. Hij ook het vonnis weer betekenen, waarbij hij ook kan ingaan tot invordering. Hiermee krijg je nog een laatste kans om te betalen (maar nu verhoogd met de kosten van het proces), maar dit moet binnen twee dagen. Zo niet, dan kan de deurwaarder overgaan tot het leggen van beslag op bijvoorbeeld je loon of je huis, maar hij kan ook overgaan tot een gedwongen verkoop van je bezit.

Voor alles na de procedure geldt dat hij aan zal kondigen wanneer hij langs zal komen. Let daarbij wel op dat niet op het adres wonen geen excuus is om niet te weten wat er staat te gebeuren.

Let wel: er zijn een aantal incassobureaus en instellingen die al medewerkers langssturen voordat ze aan het gerechtelijke traject beginnen. Vaak noemen zij zich deurwaarder om interessant over te komen, maar het zijn gewoon incassomedewerkers zonder enige bijzondere rechten. Echte gerechtsdeurwaarders moeten zich aan de bovenstaande regels houden. Dus hoewel het wel goed is om de zaak netjes af te handelen, moet je je niet door iedereen die aan de deur staat bang laten maken.