je bent verplicht pensioen te betalen zodra je een eigen inkomen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal vanaf je meerderjarigheid, tenzij je voor die tijd gehuwd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pensioen is niet verplicht. Maar als je geen pensioen opbouwt, ontvang je uiteraard ook geen pensioen als de tijd daar is!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan wel zo zijn dat je werkgever/CAO je verplicht om deel te nemen. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
13 jaar geleden
Je hebt drie pensioenpijlers in NL.
De eerste is AOW (staatspensioen)
De AOW bedraagt 2% van het volledige AOW-pensioen voor ieder jaar dat iemand tussen zijn of haar 15e en 65e jaar in Nederland heeft gewoond en niet in het buitenland heeft gewerkt. Zodra je werkt ga je AOW premie betalen. Als je niet werkt betaal je geen premie, maar krijg je wel AOW.
De tweede.
De tweede pijler in Nederlandse bestaat uit pensioenrechten, dit zijn rechten die werknemers tijdens hun werkzame leven opbouwen. Dit is wat in de volksmond 'het pensioen' wordt genoemd. De premie wordt betaald door werknemer en werkgever samen. Pensioen is een secundaire arbeidsvoorwaarde (uitgesteld loon) waarbinnen een aanvullend pensioen wordt opgebouwd (aanvullend op de AOW), meestal tot de fiscaal toegestane grens (zie fiscaliteit). Pensioen in de tweede pijler wordt dus altijd opgebouwd in de relatie werkgever-werknemer.
In principe, afhankelijk van de CAO die een bedrijf wel of niet heeft, ben je niet altijd verplicht aan een pensioenopbouw mee te doen en in dat geval betaal je ook geen premie.
De derde pijler.
De derde pijler is vrijwillig, alle inkomensvoorzieningen die mensen zelf treffen vallen hieronder zoals lijfrente, levensverzekeringen en inkomsten uit eigen vermogen. Hiet zijn dus geen verplichtingen aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet dat je van In België bent maar bij ons is dit vanaf je gaat werken bouw je automatisch pensioen op.
Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sittard klinkt als Nederland,
maar het scheelt niet veel ;-)
ronron1212
13 jaar geleden
Alleen als het in de cao geregeld is. Of als er geen cao is er een regeling is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is CAO ?
In België is dit gewoon automatisch dat dit gebeurt er hoeft niets geregeld te worden dit is een verplichting van bruto loon wordt er afgehouden voor pensioen. Dus wij betalen nu aan de mensen die op pensioen zijn en als wij later op pensioen zijn betalen de mensen die aan het werk zijn voor ons. Dat is de regel in België.
Voor er iemand -1 geeft kun je het beter bekijken hoe het is geregeld.
ronron1212
13 jaar geleden
In Nederland dus niet zo geregeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zit een heel verschil in klopt, maar in België kunnen we wel nog apart bij gaan sparen zoals een verzekering , is in Nederland ook dat je apart via verzekering kan bij sparen had ik vernomen . Mijn vriendin is trouwens van Nederland en werkt ook elke dag nog in Nederland weet ondertussen wat CAO is :-)
Zoals in het vorige antwoord al aangegeven bestaat het pensioensysteem in Nederland uit drie onderdelen.

1. De overheid (AOW)
2. De werkgever (werkgever pensioen)
3. Privé (wat je zelf spaart)

Ik ga er vanuit dat je vraag gaat over onderdeel 2. Een werkgever is niet verplicht om jouw pensioen te regelen. De enige uitzondering is als de werkgever verplicht is aangesloten bij een Bedrijfstakpensioenfonds of als in de CAO iets is bepaald over pensioen.

Heeft de werkgever al een pensioenregeling en val jij onder de categorie medewerkers van deze regeling. Dan moet jij worden opgenomen in deze regeling. In de wet is bepaald dat iedereen van 21 jaar of ouder moet worden opgenomen en dus pensioen gaat opbouwen, let op dus alleen als er een pensioenregeling is.

Het betalen van je pensioen is afgesproken in het pensioenreglement. Er zijn verschillende vormen mogelijk, de werkgever betaalt alles of de premie wordt verdeeld tussen werkgever en werknemer.

Dus samengevat:
- Heeft je werkgever een pensioenregeling? Zo ja als je ouder bent dan 21 dan moet je deelnemen.
- Ben je verplicht om te betalen? Dat ligt aan de afspraken die er zijn gemaakt.

Mocht je vraag gaan over onderdeel 1. De premie voor de AOW wordt ingehouden op je salaris.

Met vriendelijke groet,
Sander de Jonge
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf je 23e voor zover ik weet. Daarna betaal je maandelijks een premie om je pensioen op te bouwen.