Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent dat met terugwerkende kracht?

Ik zou graag willen weten wat de term "met terugwerkende kracht" betekent. Ik hoorde dat toen ik een toeslag aanvroeg voor bovenop mijn ww-uitkering en vroeg de dame in kwestie om uitleg, maar begreep het niet goed. Wie kan het mij vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
60K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stel je voor dat je recht heb op die toeslag vanaf december vorig jaar en je zou het nu voor het eerst uitbetaald krijgen in februari met terugwerkende kracht. Dat betekent dan dat de toeslag vanaf december verrekend wordt en je dat dan uitbetaald krijgt in februari.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je als je de toeslag krijgt je die krijgt vanaf het moment dat je er recht op had. Dat kan dus zijn vanaf het moment dat je in de ww ging.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Met terugwerkende kracht betekent dat je ook nog iets krijgt, of moet doen, wat te maken heeft met rechten of plichten die je al had in het verleden.

Mmmm, dat is nog best lastig in een goede zin te zetten, daarom beter wat voorbeelden:
Als jij vanaf 1 januari 2010 recht had op de toeslag, krijg je die er alsnog bij, "met terugwerkende kracht".
Als jij vanaf 1 januari 2010 te veel geld gekregen hebt, wordt het teveel over 2010 alsnog teruggevraagd, "met terugwerkende kracht".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat wat nu gebeurt gevolgen heeft voor het verleden, dus alsof de gevolgen van wat nu is besloten maakt dat gehandeld wordt alsof de aanvraag op een eerder tijdstip is gebeurd toen de omstandiheden daarvoor ook golden.
(Goede vraag,moeilijk antwoord)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terugwerkende kracht is eigenlijk in het heden is , vandaag iets recht zetten wat in het verleden al gebeurd had moeten zijn.Zo kan je dus ook met terug werkende kracht op iemand kwaad worden als je bijvoorbeeld vandaag een cassettebandje tegenkomt waarop te horen is dat je 10 jaar terug beledigd werd door die persoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding