Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

samenwonen en WIA uitkering(partner) hoe gaat het te werk?

Mijn vriend is van 80-100% afgekeurd, heeft daarom een WIA - uitkering.

We wonen allebei apart (afstandrelatie)
Ik; Al wonend bij ouders, Student + Stage, Bijbaantje (loon: -/+ 500-, euro p/m vakantie -/+ 900-, / 1500-, euro.

Partner; Woont op zichzelf, uitkering -/+ 800/900-, euro. integratie werk(vrijwillig). geen vast inkomen.

over 3 jaar is mijn opleiding afgerond (althans dat hoop ik). wil ik graag samenwonen. want ja, heen en weer reizen komt het mijn neusgaten flink uit!
zelf heb ik niet veel kaas over 'uitkeringen' gegeten, wil ik meer weten.
Of er gevolgen zijn met mijn partners uitkering.

Hij zei, apart wonen dat het beste is. hij eigen huis en ik. maar dat 1 huis dan het hoofdverblijf is. is dat verstandigst? hij vind het wel, zodat hij zijn uitkering kon behouden, zichzelf en mij kan onderhouden.

Word zijn uitkering vermindert of stopt dan zijn uitkering, als wij toch 'officieel' samenwonen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
28.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Voor een WIA-uitkering heeft het inkomen van een partner geen gevolgen (voor bijvoorbeeld bijstand en AOW wel). Als jij dus met je partner gaat samenwonen en jij hebt op dat moment zelf een inkomen, houdt je vriend toch zijn volledige WIA-uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jij werk hebt, en jou vriend een WIA uitkering heefd dit verder geen consequenties, wel indien jij geen werk meer zou hebben en terug zou vallen op een uitkering.
Hooguit kan het van invloed zijn bij evt huursubsidie,of evt andere toeslagen .wat je normaal zou krijgen beneden n bepaalde norm,anders zijn er geen nadelige gevolgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding