Uitkering gestopt omdat ik niet voldoende bereikbaar ben ( telefoon opneem). Kan dit zomaar ? Wat moet ik nu doen?

Mag men zomaar je uitkering stoppen als je je telefoon niet opneemt?
Mijn zoon neemt zijn telefoon niet op omdat hij op sollicitatie gesprek is ofzo. Men wil niet mailen of appen. Doordat hij niet veel geld heeft heeft hij geen voicemail aanstaan. Terugbellen is te duur en er kan tenslotte ook gemaild worden. De keren dat hij gemaild werd mailde hij direct terug. Nu is zijn uitkering geblokkeerd. Wie heeft advies.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
In de "ofzo" gevallen wel oppakken.
Erna55
6 jaar geleden
In Nederland of België?
Amadea
6 jaar geleden
Opnemen kost niets. Er staat in de regels dat je bereikbaar moet zijn. Een sollicitatiegesprek duurt niet langer dan een uurtje. Je kunt zien welk telefoonnummer je gemist hebt. Het lijkt mij terecht dat er een sanctie op het onbereikbaar zijn staat.
ronron1212
6 jaar geleden
Als terug bellen te duur is waarom dan een telefoon die is dan onbetaalbaar.
tinus1969
6 jaar geleden
Terugbellen vind je duur; niet terugbellen is nog duurder....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doordat hij niet veel geld heeft heeft hij geen voicemail aanstaan. Kost dat geld dan?

Antwoorden (2)

Om je vraag je beantwoorden: Nee, de uitkering van je zoon kan niet zomaar worden gestopt als hij een keer zijn telefoon niet opneemt. Als dit wel is gebeurd, dan kan hij contact opnemen met zijn contactpersoon. Die kan uitleg geven en helpen.

Je zoon is verplicht om mee te werken aan controles door de UWV, ook telefonisch. Als hij telefonisch herhaaldelijk niet bereikbaar is, krijgt hij een uitnodiging om op kantoor te komen. Als er herhaaldelijk niet wordt gereageerd op oproepen voor controles, dan kan een uitkering uiteindelijk worden stopgezet. Dit gebeurt echter niet "zomaar" of "ineens".

Toegevoegd na 14 uur:
Ik noemde hier het UWV, maar precies hetzelfde geldt voor een uitkering via de Sociale Dienst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Nick, alvast bedank voor je reaktie.
Jouw bron gaat over het UWV. Maar mijn vraag gaat over de Sociale Dienst. Die plichten zijn verschillend. Mijn zoon gaat veel bedrijven langs, heeft sollicitatiegesprekken en spreekt recruters. Tijdens deze gesprekken zet hij zijn telefoon uit. De soos belt dan en krijgt geen gehoor. Door zijn fin. Situatie heeft hij geen voice mail aan staan. Hij weet dus niet wie van de soos hij terug moet bellen. Hij heeft zijn contactpersoon daarom ook gevraagd om te mailen maar dat wil ze niet. Nu is zijn uitkering dus geblokkeerd omdat hij volgens haar niet bereikbaar is.
Maar kan di zomaar? Ze kunnen toch ook mailen? Ze zijn zelf ook niet altijd direct bereikbaar.
tinus1969
6 jaar geleden
@Kyona, niet zeuren maar telefoon opnemen. Deze strijd ga je verliezen, als de Sociale Dienst wil dat je belt, dan moet je bellen en de telefoon opnemen.
Niet opnemen = niet bereikbaar = misschien wel aan het werk = fraude. Daar kun je lang over praten of dat eerlijk en rechtvaardig is, maar met die discussie krijg je geen geld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Een voicemail afluisteren is niet gratis. Voor het beluisteren van voicemailberichten vanaf je mobiele telefoon betaal je het normale gesprekstarief. Ik heb de voicemail uitgeschakeld, hij slurpte mijn abonnement in korte tijd leeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet hoe dit in Nederland is, maar als ik mijn telefoon aan zet, staat in de historie wie geprobeerd heeft mij te bellen.
Als ik zo lees over de dure voicemailberichten, lijkt dat het eigenlijke probleem. Ik zeg altijd tegen iedereen ik heb geen voicemail! en ik beluister ze dus ook niet, stuur mij een sms en het is in orde, ik bel of sms terug. Nooit problemen.

Ik begrijp hier iets niet.
Als je niet reageert op telefoon, herhaaldelijk, is het gebruikelijk dat je per post , dus niet per e-mail , voor zover ik weet per brief een uitnodiging krijgt om op kantoor te komen. Kom je niet om wat voor reden dan ook, weigering? , dan zul je zelf contact op moeten nemen , tussen de sollicitatie gesprekken door. Daar moet je toch tijd voor kunnen vinden tijdens een cappuccino of espresso.
Reageer je gewoon niet, ben je niet alleen verkeerd maar ook dom bezig en ga je linea recta richting > sancties.

Een sanctie is een straf, omdat je niet voldoet aan de voorwaarden van meewerken om een nieuwe baan te vinden en zo een nieuw inkomen te genereren.
Blijf je volharden in niet reageren, niet de telefoon opnemen niet terugbellen of even langsgaan, dat kan je namelijk altijd ook nog doen, gewoon naar het kantoor toe gaan, zonder afspraak en je daar melden en vertellen wat er aan de hand is. Of dat is het antwoord of het wordt niet aanvaard. In dit stadium zou je dit kunnen proberen, je weet nooit, al lijkt het daarvoor inmiddels al te laat.

Blijf je volharden, volgt er dus een sanctie en die bestaat uit minder of geen uitkering ontvangen.

Wat je nu moet doen?

Heel diep nadenken en je afvragen of het niet verstandig is om een andere mentaliteit er op na te houden. Namelijk niet zo hoog van de toren blazen, maar gewoon de regels volgen en iemand terugbellen , simpel toch. Ken je de uitdrukking 'niet de hand bijten die je voedt'? Dat is wat een hond nooit zal doen, maar een mens vreemd genoeg wel.

Trouwens, ik weet niet of bij die mededeling dat je niets meer uitgekeerd krijgt ook een datum stond of een periode? In dat geval heb je dus gedurende een paar maanden , denk ik , geen uitkering. Ik meen dat dit altijd wel in zo'n brief van de Sociale Dienst vermeld wordt, de tijd dat je het zonder uitkering moet doen. Daarmee is het dus niet 'for ever' maar een beperkte tijd.

Advies
Twee mogelijkheden: Informeren bij de
-Sociale Dienst wat er nu gaat gebeuren, hoe je zonder uitkering moet leven? en ook zou ik bij het
-Juridisch Loket informeren wat de mogelijkheden zijn. En bij een
-Sociaal Raadsman (gemeente) kan je eveneens aankloppen voor informatie.

- 2 - vervolg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-2- Uit de bron:
Uitkering gestopt? Om verschillende redenen kan een uitkering worden stopgezet door de uitkeringsinstantie. Er moet wel altijd een goede reden voor worden aangevoerd. Zo kan een uitkering worden stopgezet als het gaat om: -U heeft niet voldaan aan uw meldingsplicht
-U gaat samenwonen
-De maximale duur van de uitkering is bereikt
-(Zwarte) inkomsten naast bijstandsuitkering
-Fraude
-U wordt gedetineerd (u moet naar de gevangenis)
-Bezwaar indienen uitkering gestopt De beslissing om een uitkering stop te zetten is niet altijd rechtmatig of terecht. U doet er dan ook goed aan een dergelijke beslissing altijd te laten beoordelen door een advocaat bezwaar uitkeringen. Via bezwaar of beroep kan de beslissing vaak worden teruggedraaid. https://lbbu.nl/uitkering-stopt N.B. Ook al lijkt het een verloren zaak, zou ik toch informeren, want het kan dat het anders is dan wij denken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ u weet waar u het over hebt.
Voicemail afluisteren is niet gratis.
Voor het bellen naar je voicemail gelden de reguliere tarieven van je abonnement. Je gebruikt gewoon de minuten uit je bundel. Als je bundel is verbruikt, betaal je het buitenbundel tarief.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/kosten-voicemail-mobiele-telefoon.htm
Het gedeelte "Heel diep nadenken ..... maar een mens vreemd genoeg wel" is nvt en onnodig kwetsend.
Kyona blaast zeker niet hoog van de toren maar vraagt om advies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci @JoanDArc
Nee, sorry, dit is een misverstand.
In de vraagstelling is de zoon aan het woord, maar in de toevoeging spreekt @Kyona weer over 'mijn zoon'. Hierdoor ontstaat het misverstand. Ik schrijf aan degene die niet terugbelt, geen uitkering meer ontvangt. Ik schrijf aan de zoon die geholpen moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens wordt een abonnement in deze situatie afgeraden en belt menigeen pre paid. Dit is hoewel duur veel beter om oog te houden op de uitgaven: op=op.