Pensioen als je overlijd??

Wat gebeurt er met mijn opgebouwde pensioengeld als ik overlijd??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (6)

Dat wordt aan andere langerlevenden uitbetaald.
Daar is je partner er ook 1 van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kinderen in veel gevallen ook. Ik krijg pensioen van mijn overleden moeder tot mijn 27ste, tenzij ik eerder klaar ben met studeren. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a. er kan en hoeft bij overlijden niets meer in de pot te zitten.
b. er hoeven bij overlijden geen partner of kinderen te zijn
c. Voor het risico van vooroverlijden met (jonge) kinderen en ook vaak voor een partner wordt er vaak niet gespaard maar een risicoverzekering afgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet!
Dat ligt er maar aan hoe je dat geregeld hebt.
En een langstlevende pensioen is al lang niet meer de standaard. Mijn man en ik zullen NIET elkaars pensioen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien er geen partners ed zijn dan zal die pot gebruikt worden om anderen, geen familie dus, welke ouder worden dan het gemiddelde nog steeds pensioen te kunnen betalen. Langer levenden dus.
Want je maandpensioen is (actuarieel) berekend op het bereiken van de gemiddelde leeftijd.Van degeen die jonger sterft gaat het van zijn premie overblijvende deel naar degenen die ouder worden dan het gemiddelde...dan is nl de premie van die oudere verbruikt.
Dit is een 'voordeel' voor de pensioenmaatschappij. De premies worden namelijk berekend obv levensverwachtingen. Wanneer je langer blijft leven dan verwacht is dit een verlies voor de pensioenmaatschappij, zij moeten dan langer uitkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat naar je vrouw/man of naar je kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je getrouw bent, krijgt je partner een gedeelte ( meestal zo'n 70 % ) van jouw pensioen tot haar of zijn overlijden.
Ben je single, komt het geld ten goede aan de algemene middelen, m.a.w. het blijft in de pot.
Daar uit worden dan weer de mensen betaald, die b.v. 105 jaar worden en waarvan het gespaarde geld allang op is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is volgens mij alleen als je vanuit de eerste helft van de vorige eeuw (voor 1950) dus geboren bent. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit die situatie spreek ik dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen is er recht op nabestaandenpensioen als je getrouwd was maar ook als je geregistreerd partner was en als je duurzaam samenwoonde al dan niet met een samenlevingsovereenkomst kan er sprake zijn van rechten op een nabestaandenpensioen.
Echter voorafgaande aan de pensioendatum kan je (samen met je partner) afzien van zijn/haar nabestaandenpensioen en daardoor het ouderdomspensioen hoger maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er maar aan hoe je dat geregeld hebt. En een langstlevende pensioen is al lang niet meer de standaard. Mijn man en ik zullen NIET elkaars pensioen krijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Je krijgt ook niet elkaar pensioen maar dat gene waar een partner van een overledenen recht op heeft.
De vraag is tamelijk ruim gesteld en dan krijg je ook verschillende, en soms tegengestelde antwoorden.

Er zijn 2 verschillende situaties: het ligt er aan op welke leeftijd je overlijdt. Ik lees dat je nu 22 jaar bent en dan heb je nauwelijks pensioen opgebouwd.
Maar in het algemeen:

1 iemand overlijdt (ver) voordat hij 65jaar is,
2 iemand overlijdt nadat hij 65 jaar is geworden en dus al ouderdomspensioen heeft.

Als iemand jong overlijdt en een vrouw en kinderen nalaat, krijgt de vrouw nabestaandenpensioen de kinderen wezenpensioen tot 18 jaar of tot dat ze klaar zijn met studeren.
Dit is echter een ander pensioen dan dat wat na je 65ste wordt uitgekeerd. Komt uit een andere “pot”. Dit geld komt in de meeste gevallen van een verzekeringmaatschappij waar het pensioenfonds overlijdensrisicoverzekeringen heeft afgesloten, dus voor het risico dat iemand vroeg overlijdt en er nog weinig of geen geld is gespaard.
Als er geen nabestaande is krijgt niemand wat.

Maar jij doelt waarschijnlijk op de 2e situatie omdat je spreekt over “mijn opgebouwde pensioen”.

Tegenwoordig kun je bij vrijwel elk pensioenfonds. de keuze maken: wil ik mijn partner ook wat pensioen nalaten als ik overlijdt en hoeveel? Dit moet je regelen voordat je pensioenleeftijd ingaat.
Je kunt kiezen om het niet te doen, dat leidt tot een hoger pensioen. Als je overlijdt dat krijgt niemand meer wat en blijft het eventuele restant in de “pot”van het pensioenfonds.
Als je regelt dat je partner een deel krijgt leidt dat tot een lagere uitkering. Maar dan krijgt je partner een (afgesproken) deel bijv. 40% na jouw overlijden uitbetaald.
Samenwoners kunnen onder voorwaardes ook elkaars pensioen krijgen.
Als je geen partner hebt vervalt je pensioen aan het pensioenfonds.

Er zijn nog meer voorwaarden, regels en uitzonderingen maar dat voert hier te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud iemand wordt en dus wanneer hij overlijdt is onzeker.
Vergelijk het met een loterij, als je wint krijg je een prijs.
Dus als je 65 wordt krijg je ouderdomspensioen.
Als je partner eerder overlijdt krijgt die nabestaandenpensioen.

Wie niet wint krijgt geen prijs en heeft nergens recht op.
Er is dus geen sprake van"mijn opgebouwde pensioengeld".
Als iedereen overlijdt op de leeftijd dat hij/zij (gemiddeld) op basis van de statistieken (sterftetabellen) zou overlijden, dan blijft er niets over.
De theorie dat er geld van jou is overgebleven wanneer je dood gaat is dus niet juist.
Inwerkelijheid is de variatie in sterfteleeftijd echter groot, mensen die geen 85 worden maar 30, 40 of 50 en mensen die veel ouder worden.
Als de gemiddelden goed zijn berekend zijn dat is het geld van de vroeg gestorvenen nodig voor de langer levenden.
Voor het nabestaandenpensioen is in geval van overlijden tijdens de pensioenopbouw geheel of gedeeltelijk het risico van vooroverlijden verzekerd.
De pensioenpremie (werkgever ca. 2/3 en werknemer ca.1/3) wordt niet geheel gespaard. Afgezien van invorderings- en uitkeringskosten gaat er ook geld terdekking van het risico van vroeg overlijden.

Toegevoegd na 10 uur:
"Als je partner eerder overlijdt krijgt die nabestaandenpensioen". moet zijn:
Als je eerder overlijdt dan krijgt je partner nabestaandenpensioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als je partner eerder overlijdt krijgt die nabestaandenpensioen"???
In het hiernamaals?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Bessy voor deze bedachtzame en juiste opmerking, zeker voor de zondag.
Ik heb de foutieve zin in mijn antwoord verbeterd.