Kan ik tegemoetkoming terugvragen?

Ik ben eind november 2015 18 jaar geworden en ik heb op de VAVO gezeten. Ik heb daarbij geen tegemoetkoming aangevraagd omdat ik niet eens wist dat dat bestond. Pas na mijn eindexamens dit jaar kwam ik erachter dat ik daar echt op had. Kan ik het nu nog met terugwerkende kracht alles terugvragen of ben ik daar nu al te laat mee? Ik ben inmiddels geslaagd voor HAVO en ik ga dit jaar een tussenjaar nemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Nee, want tot je achttiende verjaardag - of eigenlijk tot en met het kwartaal waarin je 18 bent geworden, hebben je ouders gewoon recht gehad op kinderbijslag. Studiefinanciering / tegemoetkoming in de studiekosten is de OPVOLGER daarvan, ze overlappen elkaar niet. Tot en met je achttiende heb je daar sowieso nog geen recht op, ook niet met terugwerkende kracht.

Bot gezegd heb je een beetje jezelf de das om gedaan ; je HAD recht op stufi na je achttiende, maar hebt dat geld zelf "laten liggen". En omdat er blijkbaar geen financiële noodzaak voor was, gaat de overheid het niet met terugwerkende kracht terugbetalen.

Je kunt natuurlijk altijd een balletje opgooien bij de DUO ; soms zijn ze coulant als je door omstandigheden een maand of twee te laat hebt aangevraagd, en niet geschoten is altijd mis. Maar we praten hier natuurlijk niet over een maandje of twee, maar over een heel jáár.