wat is het maximale gewicht wat je mag verplaatsen met een palletwagen?

op mijn werk werken we met verschillende artikelen en als de paletten vol zijn moeten we die naar de expeditie rijden waar deze gewikkeld worden enz.
laatst hadden we enkele paletten die rond de 760 kg waren.
er lopen al enkele collega's met rugklachten en ik zit nu thuis er mee, waarschijnlijk verdraaid met zo'n pallet maar dat is natuurlijk niet aan te tonen.
weet iemand of er hier ook een maximum voor is en wanneer je dan een electrische wagen zou mkoeten aanschaffen?
de niosh methode is meer voor losse dingen tillen naar een bepaalde hoogte en voor het verplaatsen vanzware lasten met een paletwagen kan ik zo niks vinden in het vca / arbo gebeuren.
hopelijk heeft iemand hier een antwoord voor.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/245535/gewicht-handpompwagen-trekken-max
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Holy crap....ik krijg een pallet van 300 kilo al bijna niet van zijn plaats.....800 kilo lijkt me heftruckwerk, of in elk geval een elektrische pompwagen.

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende berekeningsmethoden voor het bepalen wat iemand mag trekken of duwen. De bekendste methoden zijn KIM en NIOSH, die gaan over fysieke arbeidsbelasting en deze normen worden ook gebruikt in de Nederlandse Arbocatalogus (ik weet nog niet of die al gepubliceerd is, maar ik heb meegewerkt aan de teksten over dit onderwerp).

Voor berekeningen volgens KIM kan je het beste hier http://www.ergonomiesite.be/arbeid/KIM/KIMtrekkenenduwen.pdf kijken. Je zult zien dat, afhankelijk van je lichamelijke conditie, er een hogere of lagere belasting mogelijk is.
De berekening is: Risico = Tijd x (Gewicht + Plaatsing + Houding + Omstandigheden).
Bij een risico score boven de 25 is het al gevaarlijk, boven de 50 is onacceptabel.

Voor de tijd kan je 1 tot 10 punten geven (1 = maar een paar keer kort per dag, 10 = eigenlijk de hele dag door)
Voor de andere factoren kan je het beste de kolom met karretjes bekijken, dan kom je uit op 0,5 tot 5 aan punten, waarbij 0,5 bij 50kg hoort, en 5 bij 600 kg.

Voorbeeld: is je pompwagen + belading 300 kilo, en ben je 100 keer per dag daarmee over kleine afstanden bezig, dan zit je op 12 punten en dat is nog ruimschoots veilig.

Toegevoegd na 2 minuten:
ah, je noemt zelf 760 kg: dat is 5 punten. Daarmee mag je maximaal 200 keer per dag een klein stukje mee manouvreren, dan zit je nog net op de veilige grens.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie net dat gewicht boven de 1000 kg niet meer in de lijst voorkomt, dan is 1000 waarschijnlijk het maximum.