Heb ik recht op een uitkering?

Ik ben 21 jaar en onlangs afgestudeerd van mijn MBO opleiding en wil uiteindelijk graag verder studeren/ cursussen volgen. Het probleem is alleen dat ik sinds 2013 niet lekker in mijn vel zit. Ik heb een psychiater gehad in het verleden maar ben er mee gestopt, uiteindelijk ging het eind 2015 weer slecht.

Is er een mogelijkheid om van de gemeente geld te krijgen d.m.v. een uitkering zo ja welke? Ik wil namelijk nog niet gaan werken, omdat ik hier nog niet aan toe ben wegens een angststoornis en PTSS. Ik wil graag weer naar een psychiater om eerst aan mijzelf te werken. Als er vragen zijn hoor ik het graag, hopelijk kan iemand mij helpen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Wajong zit er niet in: dat is nu alleen nog maar als je echt helemaal niets meer kunt. Je kunt bij de gemeente een bijstandsuitkering aanvragen. Er zal worden onderzocht of je echt niet kunt werken op dit moment. Als je jonger bent dan 27 wordt ook gekeken of je niet terug kunt naar school.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je behandelend arts (psygoloog) dan wel je huisarts ptss bij jou vast stelt kun je in aanmerking komen voor een wajonguitkering.
De gemeente zal waarschijnlijk door een onafhankelijke arts de diagnose vast laten stellen en zal je moeten tekenen voor inzage in jou medisch dossier.
Uiteindelijk zal de gemeente van daaruit beslissen of je daar recht op heb of dat je gewoon te behandelen bent.
Niet lekker in je vel zitten is niet relevant.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wajong is helemaal omgegooid. Als je minimumloon kán verdienen, krijg je geen Wajong meer. En gezien de vrager een MBO opleiding heeft afgerond zal er daarom geen recht zijn op een uitkering, want dan wordt er van uit gegaan dat je minimumloon kan verdienen.
Het recht op een uitkering en of je wel of niet kunt werken is geregeld in de participatiewet. Nu geeft je zelf aan dat tijdelijk nog niet geschikt bent voor de arbeidsmarkt, maar eerste nog wil studeren en werken aan de gezondheid. Nu kun je met deze feiten in gesprek gaan met de gemeente. Deze zullen aan de hand hiervan vaststellen welke uitkering en welke traject er dient gevolgd worden om je klaar te maken voor de arbeidsmarkt. De situatie waar de vraag over gaat is te specifiek om vatten in regels. Maar de meeste gemeentes hebben wel regels gemaakt waar de doelgroep dient te voldoen. En deze regels zijn per gemeente verschillend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is een verschil tussen willen werken en kunnen werken. Nu is het volgen van een studie een reden waarom je niet kunt werken. En het hebben een een stoornis kan ook een reden waarom je tijdelijk of gedeeltelijk niet kunt werken.