Hoeveel geld krijg ik terug van mijn studie kosten? (belastingdienst)

krijg je een bepaald percentage terug van je studie kosten
of alles boven de 500 euro per jaar?

Mijn opleiding kost 150 euro per maand, daar komt nog zo'n 100 euro aan boeken geld bij. Ik ben boven de 30 en krijg dus geen studiefinanciering. Hoeveel krijg ik terug van de belasting dienst? 150 keer 10= 1500 + 100 boekengeld.
totaal kosten: dus 1600 euro - drempelwaarde 500 = 1100 euro. Is dit het bedrag wat ik terug krijg of krijg ik hier een bepaald percentage van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht 100,- aan boeken?
Verder zijn er nog meer kosten: pennen, papier, enz.
Eventueel een computer (in 3 jaar, met 10% restwaarde)
Reiskosten

Het beste antwoord

Je krijgt hier een percentage van, maar wélk percentage, dat ligt eraan in welke belastingschijf je valt.

Het wordt 'aftrekken van de belasting' genoemd, maar eigenlijk is het 'aftrekken van je inkomen'. Stel dat je inkomen in een jaar 10.000 euro is, dan hoef je na aftrek van studiekosten alleen belasting te betalen over 8900 euro.

In de praktijk komt dit erop neer dat als je 52% belasting betaalt, je 52% van 1100 euro minder belasting betaalt. Als je 42% belasting betaalt, betaal je over dat jaar 42% van 1100 euro minder belasting etc. En als de belasting over het afgelopen jaar al was ingehouden, is het dus 52%, 42%, 24,05% of 15,55% (afhankelijk van in welke belastingschijf je valt) van 1100 euro die je terugkrijgt.

Mocht je een partner hebben met wie je samenwoont en die een hoger inkomen heeft (in een hogere schijf valt) dan jij, dan kan het voordelig zijn om fiscaal partners te zijn. Je kunt jouw studiekosten dan van zijn/haar inkomsten aftrekken en volgens dat hogere percentage terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het bedrag boven de drempel mag je aftrekken van je inkomsten. Over het af te trekken bedrag betaal je dus geen inkomstenbelasting. Hoeveel je uiteindelijk terugkrijgt is dus afhankelijk van hoeveel inkomsten je hebt en hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog studiefinanciering ontvangt geldt die regeling niet.
Je krijgt het percentage terug dat je aan de top van je inkomen betaalt. 33 %c.q. 41,95 c.q. 52 %. E.e.a. mits er correct en nauwkeurig belasting is ingehouden bij een stabiel gelijkmatig inkomen.
Voorwaarde is o.m. dat het een cursus is voor een beroep, niet een cursus uit liefhebberij of algemeen gericht ) bijv. autorijles personenauto .
Let op kosten afschrijving pc!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet alle kosten aftrekken, bovendien is nog belangrijk of je wel of niet studiefinanciering hebt. Het netto bedrag dat je terugkrijgt hangt af van je inkomen. Zie onder staande bron voor een uitgebreide toelichting.