waarom mag ik geen parkeerkosten aftrekken als ik een privéauto rij , het zijn toch kosten?

waarom mag ik de parkeerkosten die mijn klant vergoed niet als kosten opvoeren , ik ben 30€ in Amsterdam kwijt aan parkeerkosten , ik rij in een priveauto zakelijk dan. 19ct per km is een lachertje. mijn boekhouder zei dat ik dan beter en taxi kan nemen omdat ik dat wel als kosten kan opvoeren , maar dat wordt nog duurder voor mij en de klanten vergoeden wel parkeerkosten maar gen taxikosten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Je klant betaalt je parkeerkosten dus maak jij geen kosten terwijl je geparkeerd staat.
Iets 2x terug krijgen zou wel raar zijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag parkeerkosten niet aftrekken omdat je ook al 19 cent per kilometer aftrekt. Alle bedragen (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) zitten verwerkt in dat bedrag. De wetgever heeft ooit besloten dat 19 cent voldoende is om alle zakelijke kosten te dekken.

Dat de klant je deze kosten vergoed is hiervoor niet relevant. De vergoeding van de klant moet je boeken als omzet (en ja, daar betaal je dan weer inkomstenbelasting over). De vergoeding en aftrek zijn in de praktijk zo niet kostendekkend, dus het is iets om rekening mee te houden in je tarief en het aannemen van opdrachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
"De wetgever heeft ooit besloten dat 19 cent voldoende is om alle zakelijke kosten te dekken."
Klopt, maar bij een privé-auto vallen de kosten voor verzekering niet onder zakelijke kosten. Als je per jaar 0 km zakelijk rijdt, heb je privé namelijk ook die kosten voor verzekering. Alleen de kosten die je extra maakt door zakelijk te rijden (brandstof, extra slijtage aan banden etc., parkeren) zitten in die 19 cent. En om mensen te stimuleren om een zuinige auto te rijden en vaker te parkeren op een goedkopere plek buiten het centrum komen niet alle gemaakte kosten in aanmerking voor aftrek. Overigens mag je wel je klant 30 cent/km laten betalen. Daarvan moet je dan 11 ct/km als inkomen rekenen waar je belasting over betaalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Overigens mag je wel je klant 30 cent/km laten betalen. Daarvan moet je dan 11 ct/km als inkomen rekenen waar je belasting over betaalt."
Hoewel het per saldo misschien op hetzelfde neerkomt, mag je maximaal 19ct als kosten aftrekken en moet je de vergoeding van de klant volledig als omzet boeken. De kosten en baten moeten in de administratie gescheiden herleidbaar zijn, die kunt je niet vast met elkaar verrekenen. Dat doet het boekhoudpakket uiteindelijk wel voor de aangifte. De klant mag ook 100 euro per kilometer betalen, zolang je dat maar als omzet boekt. Over de kilometervergoeding reken je ook hetzelfde BTW tarief als over je uren.